Asiakastyytyväisyyden tutkiminen ja kehittäminen : case: Berner Shop
Tuomainen, Erika (2023)
Tuomainen, Erika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098808
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, vastaako ostokokemus Berner Shopissa asiakkaiden toiveita, sekä olisiko myymälässä tai sen palveluissa kehitettävää. Tutkimusongelmana oli ostokokemuksen vastaavuus asiakkaiden toiveisiin Berner Shopissa. Tutkimusosiossa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tiedonkeruumenetelmää. Raportin teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä, asiakastyytyväisyyden mittaamisen haasteita, asiakasuskollisuutta, asiakaskokemusta sekä asiakasodotuksia. Kysely päätettiin toteuttaa sekä sähköisenä että paperisena, jotta mahdollisimman monella asiakkaalla olisi mahdollisuus vastata kyselyyn haluamallaan tavallaan. Kyselyyn pystyi vastaamaan myymälässä sijaitsevalla tabletilla, skannaamalla esillä oleva QR-koodi tai täyttämällä paperilomake. Kysely oli avoinna 3 viikkoa ja analysointikelpoisia vastauksia saatiin 37 kappaletta.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että Berner Shopin asiakkaat ovat tyytyväisiä myymälään ja sen henkilökuntaan, sillä kokonaistyytyväisyyden keskiarvo oli 9,5 asteikolla 1-10. Kyselystä saatu NPS-luku oli 92, mikä on ensiluokkainen tulos. Suurin osa asiakkaista on palaavia vakituisia asiakkaita, sillä 95 % vastaajista kertoi käyvänsä myymälässä vähintään muutaman kerran vuodessa. Tutkimuksesta saatujen vastausten perusteella toimeksiantajalle ehdotettiin muutamia kehitysehdotuksia, kuten markkinoinnin lisäys ja asiakasrekisterin perustaminen.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että Berner Shopin asiakkaat ovat tyytyväisiä myymälään ja sen henkilökuntaan, sillä kokonaistyytyväisyyden keskiarvo oli 9,5 asteikolla 1-10. Kyselystä saatu NPS-luku oli 92, mikä on ensiluokkainen tulos. Suurin osa asiakkaista on palaavia vakituisia asiakkaita, sillä 95 % vastaajista kertoi käyvänsä myymälässä vähintään muutaman kerran vuodessa. Tutkimuksesta saatujen vastausten perusteella toimeksiantajalle ehdotettiin muutamia kehitysehdotuksia, kuten markkinoinnin lisäys ja asiakasrekisterin perustaminen.