Jäsenhankintakampanjan suunnittelu Pro Luonnonkosmetiikka ry:lle
Joutsijoki, Jonna (2023)
Joutsijoki, Jonna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098879
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella jäsenhankintakampanja Pro Luonnonkosmetiikka ry -nimiselle suomalaiselle luonnonkosmetiikka-alan yhdistykselle. Pro Luonnonkosmetiikka ry:n jäseniä ovat suomalaiset luonnonkosmetiikan maahantuojat ja valmistajat, ja jäsenhankintakampanja kohdistettiin tälle kohderyhmälle. Tavoitteena oli, että toimeksiantaja pystyy hyödyntämään työn tuloksia tulevissa jäsenhankintakampanjoissaan. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tuloksena laadittiin kirjallinen suunnitelma sekä kampanjamateriaalit jäsenhankintakampanjalle.
Työn teoreettinen viitekehys muodostettiin markkinoinnin ja kolmannelle sektorille suuntautuvan jäsenhankinnan teorian pohjalta. Teoriaosuudessa päädyttiin määrittelemään kampanjan vaiheet kahden teorian yhdistelmällä, joiden pohjalta tehtiin 18 viikon aikataulutettu suunnitelma. Kampanja suunniteltiin toteutettavaksi sähköpostikampanjana, jolle laadittiin valmiit materiaalit. Kampanjan kohderyhmiä olivat uudet jäsenet, eronneet jäsenet sekä nykyiset jäsenet. Näille kaikille kohderyhmille suunniteltiin sisällöltään hieman erilaiset kampanjaviestit. Työssä esitellään myös erilaisia kampanjan analyysimenetelmiä, joita toimeksiantaja voi hyödyntää kampanjan vaikuttavuutta arvioidessaan.
Työn teoreettinen viitekehys muodostettiin markkinoinnin ja kolmannelle sektorille suuntautuvan jäsenhankinnan teorian pohjalta. Teoriaosuudessa päädyttiin määrittelemään kampanjan vaiheet kahden teorian yhdistelmällä, joiden pohjalta tehtiin 18 viikon aikataulutettu suunnitelma. Kampanja suunniteltiin toteutettavaksi sähköpostikampanjana, jolle laadittiin valmiit materiaalit. Kampanjan kohderyhmiä olivat uudet jäsenet, eronneet jäsenet sekä nykyiset jäsenet. Näille kaikille kohderyhmille suunniteltiin sisällöltään hieman erilaiset kampanjaviestit. Työssä esitellään myös erilaisia kampanjan analyysimenetelmiä, joita toimeksiantaja voi hyödyntää kampanjan vaikuttavuutta arvioidessaan.