Toimintakäsikirja Vesiliikuntakeskus Kaukaveden aulapalvelutyöntekijöille
Tolonen, Iina-Maria; Susi, Minna (2023)
Tolonen, Iina-Maria
Susi, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108990
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä(t): Tolonen Iina-Maria & Susi Minna
Työn nimi: Toimintakäsikirja Vesiliikuntakeskus Kaukaveden aulapalvelutyöntekijöille
Tutkintonimike: Restonomi (AMK), matkailun koulutusohjelma
Asiasanat: Asiakaspalvelu, työhyvinvointi, perehdyttäminen ja ohje
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli toimintakäsikirja Vesiliikuntakeskus Kaukaveden aulapalvelutyöntekijöille. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kajaanin Mamsellin -liikelaitokselle. Työn tavoitteena oli täydentää jo olemassa olevia toimintaohjeita ja vaikuttaa asiakaspalveluun, sekä työhyvinvointiin. Tarkoituksena oli luoda toimintakäsikirja Vesiliikuntakeskus Kaukaveden aulapalvelutyöntekijöille. Opinnäytetyössä arvioitiin toimintakäsikirjan rakennetta sisällysluettelon perusteella. Toimintakäsikirja sisältää erilaisia toimintaohjeita aulapalvelutyöntekijöille.
Opinnäytetyössä käsiteltiin asiakaspalvelun laatua, työhyvinvointia ja ohjeita. Toiminnallisessa osuudessa puolestaan suunniteltiin toimintakäsikirja. Toimintakäsikirjan aineiston keräämistä varten pidettiin kokouksia työpaikalla, jossa hyödynnettiin työntekijöiden kokemuksia ja heidän tietojaan. Toimintakäsikirja tehtiin sähköiseksi versioksi, joten sähköistä toimintakäsikirjaa on helpompi päivittää ja helpompi etsiä työssä tarvittavia ohjeita sieltä.
Työn tuloksena syntyi toimintakäsikirja, joka on nimeltään toimintakäsikirja vesiliikuntakeskus Kaukaveden aulapalvelutyöntekijöille. Toimintakäsikirjan käyttäjäryhmänä on Kaukaveden aulapalvelutyöntekijät, jotka hyödyntävät toimintakäsikirjaa jokapäiväisessä toiminnassaan. Toimintakäsikirja sisältää toiminta ohjeita ja kuvia helpottamaan työn sujumista. Toimintakäsikirja on ladattu Teams-alustalle.
Toimintakäsikirjan palautekyselyyn osallistuivat aulapalvelutyöntekijät. Heidän palautteidensa perusteella selvitettiin käsikirjan toimivuutta. Saatujen tulosten perusteella voitiin päätellä, että toimintakäsikirjaan oltiin tyytyväisiä ja se koettiin tarpeelliseksi. Jatkokehitysideoina oli tarvittaessa toimintakäsikirjan ohjeiden päivittäminen ajantasaiseksi.
Tekijä(t): Tolonen Iina-Maria & Susi Minna
Työn nimi: Toimintakäsikirja Vesiliikuntakeskus Kaukaveden aulapalvelutyöntekijöille
Tutkintonimike: Restonomi (AMK), matkailun koulutusohjelma
Asiasanat: Asiakaspalvelu, työhyvinvointi, perehdyttäminen ja ohje
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli toimintakäsikirja Vesiliikuntakeskus Kaukaveden aulapalvelutyöntekijöille. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kajaanin Mamsellin -liikelaitokselle. Työn tavoitteena oli täydentää jo olemassa olevia toimintaohjeita ja vaikuttaa asiakaspalveluun, sekä työhyvinvointiin. Tarkoituksena oli luoda toimintakäsikirja Vesiliikuntakeskus Kaukaveden aulapalvelutyöntekijöille. Opinnäytetyössä arvioitiin toimintakäsikirjan rakennetta sisällysluettelon perusteella. Toimintakäsikirja sisältää erilaisia toimintaohjeita aulapalvelutyöntekijöille.
Opinnäytetyössä käsiteltiin asiakaspalvelun laatua, työhyvinvointia ja ohjeita. Toiminnallisessa osuudessa puolestaan suunniteltiin toimintakäsikirja. Toimintakäsikirjan aineiston keräämistä varten pidettiin kokouksia työpaikalla, jossa hyödynnettiin työntekijöiden kokemuksia ja heidän tietojaan. Toimintakäsikirja tehtiin sähköiseksi versioksi, joten sähköistä toimintakäsikirjaa on helpompi päivittää ja helpompi etsiä työssä tarvittavia ohjeita sieltä.
Työn tuloksena syntyi toimintakäsikirja, joka on nimeltään toimintakäsikirja vesiliikuntakeskus Kaukaveden aulapalvelutyöntekijöille. Toimintakäsikirjan käyttäjäryhmänä on Kaukaveden aulapalvelutyöntekijät, jotka hyödyntävät toimintakäsikirjaa jokapäiväisessä toiminnassaan. Toimintakäsikirja sisältää toiminta ohjeita ja kuvia helpottamaan työn sujumista. Toimintakäsikirja on ladattu Teams-alustalle.
Toimintakäsikirjan palautekyselyyn osallistuivat aulapalvelutyöntekijät. Heidän palautteidensa perusteella selvitettiin käsikirjan toimivuutta. Saatujen tulosten perusteella voitiin päätellä, että toimintakäsikirjaan oltiin tyytyväisiä ja se koettiin tarpeelliseksi. Jatkokehitysideoina oli tarvittaessa toimintakäsikirjan ohjeiden päivittäminen ajantasaiseksi.