Laatu yrityksen menestystekijänä
Tolonen, Milla (2022)
Tolonen, Milla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109066
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tavoitteena oli luoda toimeksiantajayrityksen laadunhallintajärjestelmän kehitysmalli, ISO 9001 -laatustandardin teoriaviitekehyksessä. Toimeksiantajayrityksen uudistettu liiketoimintastrategia julkaistiin vuoden 2021 joulukuussa ja sen tueksi rakennettiin markkinointistrategia helmikuussa 2022.
Tutkimusongelmana oli selvittää, millainen asiantuntijaorganisaation laadunhallintajärjestelmä pitää rakentaa, jotta se tukee uudistuneen strategian toteutumista. Tavoitteena oli luoda yhdelle olemassa olevalle prosessille malli mittariston rakentamisesta. Tutkimuksessa oli keskeistä selvittää, voidaanko samalla menettelytavalla luoda vakioitu toimintatapa, jolla tunnistetaan mitattavat kohteet muillekin prosesseille ja kuinka tieto on saatavilla sekä raportoitavissa. Merkittävää oli löytää lähijohtamisen tueksi mittareita ja menetelmiä, joilla tuetaan mm. työnohjausta joustavan työn mallissa. Tavoitteena ei ollut tehdä valmista laadunhallintajärjestelmää eikä sertifioitua vaan luoda perusta, josta kehittämistyö tulee jatkumaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli konkreettinen tuotos, jolloin tutkimukselliseksi lähestymistavaksi valittiin konstruktiivinen tutkimus laadullisella tutkimusotteella. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin olemassa olevaa dokumentaatiota, prosessikuvauksia, auditointiraportteja, muistioita ja SWOT-analyysiä. Kehittämismenetelminä käytettiin aivoriihiä, prosessianalyysiä ja vertaisarviointia.
Syyskuussa 2022 jalkautettiin kehittämistehtävään valitun Service Desk -prosessin mittarit ja niistä saatavien tietojen raportoinnin ja reagoinnin toimintamalli. Lisäksi voitiin dokumentoidusti todentaa, että yrityksen laadunhallintajärjestelmä täyttää ISO 9001 -laatustandardin vaatimukset. Järjestelmällä parannetaan valmiuksia laatujohtamisen ohella tiedolla johtamiseen sekä osaamisen johtamiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimusongelma saatiin ratkaisua ja määriteltyihin tavoitteisiin päästiin.
Tutkimusongelmana oli selvittää, millainen asiantuntijaorganisaation laadunhallintajärjestelmä pitää rakentaa, jotta se tukee uudistuneen strategian toteutumista. Tavoitteena oli luoda yhdelle olemassa olevalle prosessille malli mittariston rakentamisesta. Tutkimuksessa oli keskeistä selvittää, voidaanko samalla menettelytavalla luoda vakioitu toimintatapa, jolla tunnistetaan mitattavat kohteet muillekin prosesseille ja kuinka tieto on saatavilla sekä raportoitavissa. Merkittävää oli löytää lähijohtamisen tueksi mittareita ja menetelmiä, joilla tuetaan mm. työnohjausta joustavan työn mallissa. Tavoitteena ei ollut tehdä valmista laadunhallintajärjestelmää eikä sertifioitua vaan luoda perusta, josta kehittämistyö tulee jatkumaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli konkreettinen tuotos, jolloin tutkimukselliseksi lähestymistavaksi valittiin konstruktiivinen tutkimus laadullisella tutkimusotteella. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin olemassa olevaa dokumentaatiota, prosessikuvauksia, auditointiraportteja, muistioita ja SWOT-analyysiä. Kehittämismenetelminä käytettiin aivoriihiä, prosessianalyysiä ja vertaisarviointia.
Syyskuussa 2022 jalkautettiin kehittämistehtävään valitun Service Desk -prosessin mittarit ja niistä saatavien tietojen raportoinnin ja reagoinnin toimintamalli. Lisäksi voitiin dokumentoidusti todentaa, että yrityksen laadunhallintajärjestelmä täyttää ISO 9001 -laatustandardin vaatimukset. Järjestelmällä parannetaan valmiuksia laatujohtamisen ohella tiedolla johtamiseen sekä osaamisen johtamiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimusongelma saatiin ratkaisua ja määriteltyihin tavoitteisiin päästiin.