Pienpanimotuotteiden valintaperusteet ja pienpanimoiden tunnettuus
Kangas, Alpo; Oikarinen, Markus (2023)
Kangas, Alpo
Oikarinen, Markus
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109686
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää pienpanimotuotteiden valintaperusteita sekä toimeksiantajan, Hailuodon Panimon tunnettuutta Kainuussa. Hailuodon Panimo on Pohjois-Pohjanmaalla perustettu täysin luonnonmukaisia valmistusmenetelmiä käyttävä pienpanimo.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ensisijaisesti kuluttajakäyttäytymistä ja kuluttajan ostoprosessia, mutta myös panimoteollisuutta. Kuluttajakäyttäytymisen osiossa kerrotaan niistä keskeisistä tekijöistä, jotka vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen. Kuluttajan ostoprosessin eri vaiheet ja niiden merkitys on kuvattu alkaen tarpeen tunnistamisesta aina ostonjälkeiseen toimintaan asti. Panimoteollisuutta toimialana, sekä pienpanimoita esitellään tilastollisten lukujen avulla.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella käyttämällä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat Kainuussa asuvat täysi-ikäiset henkilöt. Tutkimusongelmaksi valikoitui kokonaisuudessaan pienpanimotuotteiden valintaperusteet ja Hailuodon Panimon tunnettuus Kainuussa. Tutkimusongelma valittiin, koska oluen valintaperusteet oli aiheena kiinnostava, ja työ palveli myös toimeksiantajaa.
Tutkimuksesta selvisi, että vain hieman yli puolet vastaajista olivat kuulleet Hailuodon Panimosta entuudestaan. Tutkimuksen mukaan Hailuodon Panimo herätti pääosin positiivisia mielikuvia vastaajien keskuudessa. Esimerkiksi panimon olutpulloa kehuttiin sen koon ja patenttikorkin vuoksi. Tutkimuksesta selvisi, että kainuulainen kuluttaja valitsee useimmiten pienpanimo-oluensa vedoten kokeilunhaluun uutta tuotetta kohtaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ensisijaisesti kuluttajakäyttäytymistä ja kuluttajan ostoprosessia, mutta myös panimoteollisuutta. Kuluttajakäyttäytymisen osiossa kerrotaan niistä keskeisistä tekijöistä, jotka vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen. Kuluttajan ostoprosessin eri vaiheet ja niiden merkitys on kuvattu alkaen tarpeen tunnistamisesta aina ostonjälkeiseen toimintaan asti. Panimoteollisuutta toimialana, sekä pienpanimoita esitellään tilastollisten lukujen avulla.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella käyttämällä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat Kainuussa asuvat täysi-ikäiset henkilöt. Tutkimusongelmaksi valikoitui kokonaisuudessaan pienpanimotuotteiden valintaperusteet ja Hailuodon Panimon tunnettuus Kainuussa. Tutkimusongelma valittiin, koska oluen valintaperusteet oli aiheena kiinnostava, ja työ palveli myös toimeksiantajaa.
Tutkimuksesta selvisi, että vain hieman yli puolet vastaajista olivat kuulleet Hailuodon Panimosta entuudestaan. Tutkimuksen mukaan Hailuodon Panimo herätti pääosin positiivisia mielikuvia vastaajien keskuudessa. Esimerkiksi panimon olutpulloa kehuttiin sen koon ja patenttikorkin vuoksi. Tutkimuksesta selvisi, että kainuulainen kuluttaja valitsee useimmiten pienpanimo-oluensa vedoten kokeilunhaluun uutta tuotetta kohtaan.