Opinto-ohjaustiimin toiminnan kehittäminen ammatillisessa oppilaitoksessa
Salama, Niina (2023)
Salama, Niina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109142
Tiivistelmä
Työyhteisössä toimitaan usein tiimeissä. Toimiva tiimityö sekä tiimin tuki vaikuttavat tiimin jäsenten työn sujuvuuteen ja työn tulosten onnistumiseen. Tiimin toimintaa voidaan lähteä kehittämään, vaikka sen toiminnassa ei olisi suuri haasteita. Pienilläkin tiimin toiminnan muutoksilla saadaan aikaan kannattavia ja tuloksellisia toimintatapoja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli erään ammatillisen oppilaitoksen opinto-ohjaustiimin toiminnan kehittäminen. Toiminnan kehittämisen tietolähteinä käytettiin teoriatietoa, havainnointia, omia kokemuksia sekä opinto-ohjaustiimin teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna. Saatujen tietojen pohjalta opinto-ohjaustiimin toimintaa lähdettiin kehittämään kolmella osa-alueella: tiimin toiminnan suunnittelu, viikkopalaverien kehittäminen sekä tiedon ja materiaalin jakaminen.
Kehittämistyön tuloksena syntyi ohjeistuksia ja toimenpide-ehdotuksia opinto-ohjaustiimille sekä tiimin esihenkilölle. Toimenpide-ehdotuksena tiimin toiminnan suunnittelua varten tiimin olisi hyvä ottaa käyttöön vuosikello. Viikkopalaverin kehittämistä varten laadittiin ohjeistus tiimille ja esihenkilölle, jonka avulla tiimin on mahdollista tehostaa ja parantaa viikkopalavereita. Lisäksi laadittiin ohjeistus tiimille Teams-kanavan kansiorakenteesta ja tiedostojen nimeämiskäytänteistä.
Opinnäytetyön tuloksia käytiin yhdessä läpi tiimin esihenkilön kanssa. Kehittämistyö päätettiin aloittaa tiimin toiminnan suunnittelusta jo opinnäytetyöprosessin aikana. Yhdessä tiimin esihenkilön kanssa suunniteltiin ja toteutettiin vuosikellopohja tiimille sekä alustava vuosikello lukuvuodelle 2023–2024. Tiimin toiminnan kehittämisen kannalta olisi tärkeää, että kaikki opinnäytetyön kehittämiskohteen ideat ja ajatukset otettaisiin käyttöön ainakin vaiheittain. Opinnäyteyön tuloksia voidaan hyödyntää oikeastaan missä tahansa organisaatiossa, jossa on palavereita, yhteisiä dokumentteja sekä toiminnan suunnittelua.
Opinnäytetyön tavoitteena oli erään ammatillisen oppilaitoksen opinto-ohjaustiimin toiminnan kehittäminen. Toiminnan kehittämisen tietolähteinä käytettiin teoriatietoa, havainnointia, omia kokemuksia sekä opinto-ohjaustiimin teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna. Saatujen tietojen pohjalta opinto-ohjaustiimin toimintaa lähdettiin kehittämään kolmella osa-alueella: tiimin toiminnan suunnittelu, viikkopalaverien kehittäminen sekä tiedon ja materiaalin jakaminen.
Kehittämistyön tuloksena syntyi ohjeistuksia ja toimenpide-ehdotuksia opinto-ohjaustiimille sekä tiimin esihenkilölle. Toimenpide-ehdotuksena tiimin toiminnan suunnittelua varten tiimin olisi hyvä ottaa käyttöön vuosikello. Viikkopalaverin kehittämistä varten laadittiin ohjeistus tiimille ja esihenkilölle, jonka avulla tiimin on mahdollista tehostaa ja parantaa viikkopalavereita. Lisäksi laadittiin ohjeistus tiimille Teams-kanavan kansiorakenteesta ja tiedostojen nimeämiskäytänteistä.
Opinnäytetyön tuloksia käytiin yhdessä läpi tiimin esihenkilön kanssa. Kehittämistyö päätettiin aloittaa tiimin toiminnan suunnittelusta jo opinnäytetyöprosessin aikana. Yhdessä tiimin esihenkilön kanssa suunniteltiin ja toteutettiin vuosikellopohja tiimille sekä alustava vuosikello lukuvuodelle 2023–2024. Tiimin toiminnan kehittämisen kannalta olisi tärkeää, että kaikki opinnäytetyön kehittämiskohteen ideat ja ajatukset otettaisiin käyttöön ainakin vaiheittain. Opinnäyteyön tuloksia voidaan hyödyntää oikeastaan missä tahansa organisaatiossa, jossa on palavereita, yhteisiä dokumentteja sekä toiminnan suunnittelua.