Unveiling consumer perceptions of special effects in cosmetic packaging : a case study to Metsä Board
Alanko, Saara (2023)
Alanko, Saara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109683
Tiivistelmä
This thesis is a research about the special effects used in cosmetic packaging and the images they evoke in consumers. The goal of the study was to find out what kind of special effects communicate the product's attractiveness, ecology and premiumity to consumers. The study also found out how the special effects of packaging affect consumers' willingness to pay. In addition, consumers' general favorite of all options was determined. Six different special effects, or combinations of special effects were used.
The study was carried out as a consumer study and focused on the participants' sensory perceptions and the changes that occur in them during the study. The research was divided into two parts, where in the first round, consumers evaluated the packaging based on the visual sense, and in the second round, using the senses of sight and touch. The data is compiled from fifty answers. The results of the study show that special effects have a significant impact on consumer perceptions in the category of cosmetics. The results of this study suggest that consumers prefer embossed and shiny cosmetic packaging that communicates premiumity and unanimously name the ecological properties of cosmetic packaging as similar.
These insights have significant implications for brand building and design processes. Designers can use the research results and use them to justify the design choices they make. The thesis also provides information and perspectives for packaging manufacturers and cosmetic brands. The results emphasizes the importance of consumer research as part of successful packaging design, where consumer opinions are kept at the center of the design in accordance with the principles of user-oriented design. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kosmetiikkapakkauksissa käytettyjä erikoisefektejä ja niiden herättämiä mielikuvia kuluttajisssa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaiset erikoisefektit kommunikoivat kuluttajille tuotteen houkuttelevuutta, ekologisuutta ja premiumiteettiä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka pakkausten erikoisefektit vaikuttavat kuluttajien maksuhalukkuuteen. Lisäksi selvitettiin kuluttajien yleinen suosikki kaikista vaihtoehdoista. Tutkimuksessa käytettiin kuutta erilaista erikoisefektiä, tai erikoisefektiyhdistelmää.
Tutkimus toteutettiin kuluttajatutkimuksena ja siinä keskityttiin osallistujien aistinvaraisiin havantoihin ja niissä tapahtuviin muutoksiin tutkimuksen aikana. Tutkimus jaettiin kahteen osaan, jossa ensimmäisellä kierroksella kuluttajat arvioivat pakkauksia näköaistin perusteella ja toisella kierroksella näkö- ja tuntoaistia hyödyntäen. Aineisto on koottu viidestäkymmenestä vastauksesta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että erikoisefektit vaikuttavat selkeästi kuluttajien mielikuviin kosmeettiikkakategoriassa. Tämän tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että kuluttajat suosivat kohokuvioituja ja kiiltäviä premiumiteettiä kommunikoivia kosmetiikkapakkauksia ja nimeävät kosmetiikkapakkausten ekologiset ominaisuudet yksimielisesti samankaltaisiksi.
Näillä tuloksilla on merkittäviä vaikutuksia niin brändien rakentamiseen kuin muotoiluprosesseihinkin. Suunnittelijat voivat hyödyntää tutkimustuloksia ja perustella tekemiään muotoiluvalintoja niillä. Opinnäytetyö tarjoaa myös tietoa ja näkökulmia pakkausten valmistajille sekä kosmetiikkabrändeille. Tutkimuksen tulokset korostavat kuluttajatutkimuksen tärkeyttä osana onnistunutta pakkausmuotoilua, jossa suunnittelun keskiössä pidetään käyttäjälähtöisen muotoilun periaatteiden mukaisesti kuluttajien mielipiteitä.
The study was carried out as a consumer study and focused on the participants' sensory perceptions and the changes that occur in them during the study. The research was divided into two parts, where in the first round, consumers evaluated the packaging based on the visual sense, and in the second round, using the senses of sight and touch. The data is compiled from fifty answers. The results of the study show that special effects have a significant impact on consumer perceptions in the category of cosmetics. The results of this study suggest that consumers prefer embossed and shiny cosmetic packaging that communicates premiumity and unanimously name the ecological properties of cosmetic packaging as similar.
These insights have significant implications for brand building and design processes. Designers can use the research results and use them to justify the design choices they make. The thesis also provides information and perspectives for packaging manufacturers and cosmetic brands. The results emphasizes the importance of consumer research as part of successful packaging design, where consumer opinions are kept at the center of the design in accordance with the principles of user-oriented design.
Tutkimus toteutettiin kuluttajatutkimuksena ja siinä keskityttiin osallistujien aistinvaraisiin havantoihin ja niissä tapahtuviin muutoksiin tutkimuksen aikana. Tutkimus jaettiin kahteen osaan, jossa ensimmäisellä kierroksella kuluttajat arvioivat pakkauksia näköaistin perusteella ja toisella kierroksella näkö- ja tuntoaistia hyödyntäen. Aineisto on koottu viidestäkymmenestä vastauksesta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että erikoisefektit vaikuttavat selkeästi kuluttajien mielikuviin kosmeettiikkakategoriassa. Tämän tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että kuluttajat suosivat kohokuvioituja ja kiiltäviä premiumiteettiä kommunikoivia kosmetiikkapakkauksia ja nimeävät kosmetiikkapakkausten ekologiset ominaisuudet yksimielisesti samankaltaisiksi.
Näillä tuloksilla on merkittäviä vaikutuksia niin brändien rakentamiseen kuin muotoiluprosesseihinkin. Suunnittelijat voivat hyödyntää tutkimustuloksia ja perustella tekemiään muotoiluvalintoja niillä. Opinnäytetyö tarjoaa myös tietoa ja näkökulmia pakkausten valmistajille sekä kosmetiikkabrändeille. Tutkimuksen tulokset korostavat kuluttajatutkimuksen tärkeyttä osana onnistunutta pakkausmuotoilua, jossa suunnittelun keskiössä pidetään käyttäjälähtöisen muotoilun periaatteiden mukaisesti kuluttajien mielipiteitä.