Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

3D-tasoloikkapelin liikkumisen toteuttaminen

Nieminen, Aleksi (2023)

 
Avaa tiedosto
Aleksi Nieminen opinnäytetyö TTK19SPO.pdf (1.393Mt)
Lataukset: 


Nieminen, Aleksi
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110285
Tiivistelmä
Opinnäytteen aiheena oli käsitellä 3D-tasoloikkapelin liikkumisen mekaniikkojen toteuttaminen, erityisesti
erikoisliikkeiden toteuttaminen. Opinnäyte perustui peliprojektiin, jonka tekeminen alkoi 2019. Tämän projektin tarkoituksena oli toimia tekijälleen harjoituksena, miten käyttää Unity-pelimoottoria paremmin.
Opinnäytteen tavoitteena oli näyttää, miten tiettyjä erikoisliikkeitä voidaan tehdä ja mitä asioita on hyvä
ottaa huomioon, kun tekee liikkumismekaniikkoja peliin.
Teoriaosuudessa käytiin erilaiset kamerakulmat, peligenret ja niiden historiaa. Peligenre antaa vain suuntaa
antavaa tietoa, koska jotkin mekaniikoista eivät ole sidottuna vain tiettyyn genreen, mutta genre voi rajata
sitä. Kamerakulmat ja niiden historiaa käytiin läpi. Samoin käsiteltiin pelisarjoja ja mekaniikkoja, joista otettiin inspiraatiota. Myös kerrottiin, miten Unity-pelimoottorin komponentit toimivat ja millaisia rajoituksia
niissä on. Käsiteltiin testausta ja miksi se pitää tehdä mahdollisimman pian, kun projekti alkaa olla vähänkin
pelattava.
Toteutuksessa käytiin läpi, mitä tehtiin projektiin. Ensimmäisenä käytiin, mistä peleistä otettiin inspiraatiota ja mitä otettiin inspiraatioksi näistä peleistä. Projektissa käytettiin CharacterController-komponentin
sijaan Rigidbody-komponenttia. Syy oli ettei, CharacterController-komponenttia ei voinut kääntää kuin Yakselilla, mutta Rigidbody-komponenttia voidaan kääntää. Hyppy-, tuplahyppy- ja coyote time -mekaniikat
ovat olennainen osa tätä peliä. Pelaajahahmo pystyy tarttumaan kielekkeen reunasta. Projekti jäi keskeneräiseksi, mutta sen on tarkoitus joskus valmistua valmiiksi peliksi. Projektin tekijä onnistui siinä, että oppi
käyttämään Unitya paremmin.
Että peliin saadaan erikoisliikkeitä, pelissä pitää olla toimiva perusliikkuminen. Monet erikoisliikkeet tässä
projektissa olivat riippuvaisia perusliikkeistä, jotka ovat kävely ja hyppiminen. Pelimoottorin päivittyessä
kannattaa seurata, onko siihen tullut mekaniikka valmiiksi tehtynä pelimoottoriin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste