Kilpailija-analyysi uudelle digitaaliselle palvelulle
Erkkilä, Eetu (2023)
Erkkilä, Eetu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110160
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona toimijalle, joka on kehittämässä uutta liikeideaa tukemaan palveluiden markkinointia sekä saattamaan kuluttajia vaivattomammin palveluiden pariin. Opinnäytetyö tarkoituksena oli toteuttaa kilpailija-analyysi, jonka avulla toimeksiantaja voi lähteä kehittämään markkina-analyysiaan. Tavoitteena oli löytää keskeisiä kotimaisia toimijoita, jotka tuottavat joko samalla kohde toimialalla tai toisella toimialalla samankaltaisella liiketoimintamallilla arvoa asiakkaille yhdistämällä kuluttajat ja palveluita tarjoavat yritykset yhteen digitaalisin keinoin.
Opinnäytetyön tutkimuksen toteuttamiseksi tietoperusta koostettiin kilpailija-analyysiin liittyvästä teoriasta, kilpailuedun ominaisuuksista sekä miten kilpailija-analyysi hyödyttää markkina-analyysia. Lisäksi kohdepalveluiden kartoittamiseksi käsiteltiin teoreettiselta pohjalta palveluita verkossa ja palveluiden digitaalista markkinointia, jotta voidaan ymmärtää millaisia kilpailijoita tulisi kartoittaa.
Tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen teemahaastattelua sekä yhdistäen teemahaastattelusta saatuja tietoja benchmarking menetelmään kilpailija-analyysin kokoamiseksi. Teemahaastattelun avulla selvitettiin, miten toimeksiantajataho kokee kehitettävän liikeidean ja sen tavoitteet, joiden avulla haluttiin ymmärtää miksi kilpailuanalyysi tehdään ja miten liikeidean kehittäjä kokee markkinan, jolle liikeideaa ollaan kehittämässä.
Tutkimuksen tuloksena syntyi opinnäytetyön tavoitteenakin ollut katsaus kilpailijoista, joiden toiminnalla voi olla vaikutusta markkinassa. Katsauksessa huomioitiin teoreettisessa viitekehyksessä omaksutut aiheet, jotta tuloksissa pystyttiin nostamaan keskeisimmät näkökulmat esiin. Kehittämisehdotuksena huomioitiin, että markkinassa ei ole yhtä tiettyä toimijaa, joka olisi kaupallistanut palvelun, jolloin liikeidealle olisi kysyntää tästä näkökulmasta. Keskeistä kehittämisehdotuksessa oli kuitenkin huomioida esiin nostettujen kilpailijoiden toiminnasta tunnistettujen heikkouksien täyttäminen, jotta liikeidea voi tuoda arvoa asiakkaille.
Opinnäytetyön tutkimuksen toteuttamiseksi tietoperusta koostettiin kilpailija-analyysiin liittyvästä teoriasta, kilpailuedun ominaisuuksista sekä miten kilpailija-analyysi hyödyttää markkina-analyysia. Lisäksi kohdepalveluiden kartoittamiseksi käsiteltiin teoreettiselta pohjalta palveluita verkossa ja palveluiden digitaalista markkinointia, jotta voidaan ymmärtää millaisia kilpailijoita tulisi kartoittaa.
Tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen teemahaastattelua sekä yhdistäen teemahaastattelusta saatuja tietoja benchmarking menetelmään kilpailija-analyysin kokoamiseksi. Teemahaastattelun avulla selvitettiin, miten toimeksiantajataho kokee kehitettävän liikeidean ja sen tavoitteet, joiden avulla haluttiin ymmärtää miksi kilpailuanalyysi tehdään ja miten liikeidean kehittäjä kokee markkinan, jolle liikeideaa ollaan kehittämässä.
Tutkimuksen tuloksena syntyi opinnäytetyön tavoitteenakin ollut katsaus kilpailijoista, joiden toiminnalla voi olla vaikutusta markkinassa. Katsauksessa huomioitiin teoreettisessa viitekehyksessä omaksutut aiheet, jotta tuloksissa pystyttiin nostamaan keskeisimmät näkökulmat esiin. Kehittämisehdotuksena huomioitiin, että markkinassa ei ole yhtä tiettyä toimijaa, joka olisi kaupallistanut palvelun, jolloin liikeidealle olisi kysyntää tästä näkökulmasta. Keskeistä kehittämisehdotuksessa oli kuitenkin huomioida esiin nostettujen kilpailijoiden toiminnasta tunnistettujen heikkouksien täyttäminen, jotta liikeidea voi tuoda arvoa asiakkaille.