Hyvä asiakkaan ja omaisten kohtaaminen kotihoidossa -PowerPoint -esitys ammatillisen kehityksen tueksi
Mäkynen, Nora (2023)
Mäkynen, Nora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110148
Tiivistelmä
Hyvä ja ammatillinen kohtaaminen on yksi keskeisimmistä aiheista hoitoalalla. Kotihoidossa kohtaaminen ja vuorovaikutustaidot korostuvat entisestään, kun hoitajan ja asiakkaan yhteinen kieli on heikentynyt tai puutteellinen esimerkiksi sairauden vuoksi. Kotihoidon asiakkaat kokevat kohtaamisen onnistuneeksi, kun heidät kohdataan yksilöllisesti ja aidosti, niin että he kokevat tulleensa kuulluksi. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Powerpoint -esitys asiakkaan ja heidän omaisten hyvästä kohtaamisesta kotihoidolle, jota voidaan hyödyntää hoitajien työssä sekä ammatillisen kehityksen tukena. Opinnäytetyön tavoitteena oli tietoa lisäämällä edistää hoitajien valmiuksia asiakkaan ja omaisten hyvään kohtaamiseen. Työelämäkumppanina toimi Lahden alueella kotihoidon palveluita tuottava yritys. Kohderyhmänä tuotokselle toimivat työelämäkumppanin yrityksessä työskentelevät hoitajat.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa lopputuloksena syntyi konkreettinen tuotos, Powerpoint -esitys, pohjautuen aiempaan tutkittuun tietoon ja alan kirjallisuuteen. Tietoperustana opinnäytetyössä on käytetty luotettavia ja ajantasaisia lähteitä koskien kotihoitoa ja hyvää, ammatillista kohtaamista. Lisäksi Powerpoint -diat on toteutettu lähteisiin perustuen hyvän Powerpoint esityksen määritelmän mukaisesti. Sisältö koostettiin keskeisimmistä ja oleellisimmista asioista, kuten vuorovaikutusosaamisesta, sanallisesta ja sanattomasta kohtaamisesta, kuulluksi tulemisesta sekä omaisten kohtaamisesta. Powerpointista tehtiin helposti ymmärrettävä ja selkeä, jossa pääpaino on tekstissä. Opinnäytetyön lopputuotoksesta kerättiin palaute kohderyhmältä käyttäen palautelomaketta. Palaute oli positiivista ja kaikki vastanneista kokivat Powerpoint -esityksen selkeäksi ja johdonmukaiseksi. Suurin osa vastanneista koki saaneensa jonkin verran työkaluja jatkoon ja osa materiaalin tarpeelliseksi. Yksi vastanneista ei kokenut saaneensa uusia työkaluja työhönsä. Kaikki vastanneet kuitenkin kokivat Powerpointin sisällön hyvänä kertauksena. Johtopäätöksinä voidaan todeta se, että vaikka asiakkaan ja omaisten ammatillinen kohtaaminen on hoitajille tuttua, niin tututkin asiat on säännöllisesti hyvä palautella mieleen, jolloin mahdollistetaan ammatillisen kehityksen ylläpitäminen.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa lopputuloksena syntyi konkreettinen tuotos, Powerpoint -esitys, pohjautuen aiempaan tutkittuun tietoon ja alan kirjallisuuteen. Tietoperustana opinnäytetyössä on käytetty luotettavia ja ajantasaisia lähteitä koskien kotihoitoa ja hyvää, ammatillista kohtaamista. Lisäksi Powerpoint -diat on toteutettu lähteisiin perustuen hyvän Powerpoint esityksen määritelmän mukaisesti. Sisältö koostettiin keskeisimmistä ja oleellisimmista asioista, kuten vuorovaikutusosaamisesta, sanallisesta ja sanattomasta kohtaamisesta, kuulluksi tulemisesta sekä omaisten kohtaamisesta. Powerpointista tehtiin helposti ymmärrettävä ja selkeä, jossa pääpaino on tekstissä. Opinnäytetyön lopputuotoksesta kerättiin palaute kohderyhmältä käyttäen palautelomaketta. Palaute oli positiivista ja kaikki vastanneista kokivat Powerpoint -esityksen selkeäksi ja johdonmukaiseksi. Suurin osa vastanneista koki saaneensa jonkin verran työkaluja jatkoon ja osa materiaalin tarpeelliseksi. Yksi vastanneista ei kokenut saaneensa uusia työkaluja työhönsä. Kaikki vastanneet kuitenkin kokivat Powerpointin sisällön hyvänä kertauksena. Johtopäätöksinä voidaan todeta se, että vaikka asiakkaan ja omaisten ammatillinen kohtaaminen on hoitajille tuttua, niin tututkin asiat on säännöllisesti hyvä palautella mieleen, jolloin mahdollistetaan ammatillisen kehityksen ylläpitäminen.
