Markkinointisuunnitelma hiilineutraalille kampaamolle
Kytömäki, Mari (2023)
Kytömäki, Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109158
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma helsinkiläiselle parturi-kampaamo Atmokselle. Kyseessä on hiilineutraali yritys, joka pyrkii hyödyntämään kestävän kehityksen keinoja. Tietoperustana toimi kestävä kehitys ja kosmetiikka-alan kestävän kehityksen keinot. Opinnäytetyössä perehdyttiin parturi-kampaamoiden vastuullisuuteen ja erilaisiin keinoihin, miten yritykset voivat pienentää hiilijalanjälkeään. Teoriaosuus keskittyi kestävään kehitykseen sekä markkinointiin. Markkinointiosuudessa syvennyttiin brändimarkkinointiin, mielikuvamarkkinointiin, sisältömarkkinointiin sekä sosiaaliseen mediaan. Teorian hankinnassa käytettiin sekä kirjallisia että sähköisiä lähteitä. Teoriatiedon lisäksi työn tekemisessä käytettiin apuna yrittäjän haastattelua.
Opinnäytetyön tuloksena oli sisältökalenteri yrityksen käyttöön. Toiminnallisessa osuudessa esiteltiin lyhyesti Atmoksen sosiaalisen median markkinoinnin suunnitelma sekä alustava suunnitelma sisältökalenterin toteuttamiseen. Sisältökalenteriin luotiin esimerkkejä, millaisia sisältöjä voisi julkaista milloinkin ja mihin kanaviin. Julkaisukalenteri suunniteltiin kahden kuukauden ajalle. Atmos voi jatkossa soveltaa sisältökalenteria ja julkaista yrityksen brändiin sopivia sisältöjä sosiaalisen median kanavilla.
Opinnäytetyön tuloksena oli sisältökalenteri yrityksen käyttöön. Toiminnallisessa osuudessa esiteltiin lyhyesti Atmoksen sosiaalisen median markkinoinnin suunnitelma sekä alustava suunnitelma sisältökalenterin toteuttamiseen. Sisältökalenteriin luotiin esimerkkejä, millaisia sisältöjä voisi julkaista milloinkin ja mihin kanaviin. Julkaisukalenteri suunniteltiin kahden kuukauden ajalle. Atmos voi jatkossa soveltaa sisältökalenteria ja julkaista yrityksen brändiin sopivia sisältöjä sosiaalisen median kanavilla.