Ruoan verkkokauppojen saavutettavuus näkövammaisille
Jurvelin, Hanna; Rimpiläinen, Juho (2023)
Jurvelin, Hanna
Rimpiläinen, Juho
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110040
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan ruoan verkkokauppojen saavutettavuutta. Työssä selvitettiin palveluiden saavutettavuutta kartoittamalla niiden nykytilaa ja selvittämällä puutteita. Työn tilaajana on Näkövammaisten liitto, joten saavutettavuutta käsitellään erityisesti näkövammaisten kannalta.
Tutkimuksessa tutkittiin kolmen eri palveluntarjoajan verkkokauppojen ja sovellusten saavutettavuutta hyödyntäen WCAG:n (Web Content Accessibility Guidelines) saavutettavuuskriteerejä. Saavutettavuutta tutkittiin määritellyn ostopolun avulla, jota testattiin esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla ja näppäimistöä käyttäen. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös saavutettavuustyökaluja. Lisäksi arvioinnissa huomioitiin ostopolun läpikäymisen subjektiivista käyttäjäkokemusta.
Työn tuloksena palvelujen arvioimista ja vertailua varten määriteltiin lista kriteereistä, jotka olivat WCAG-saavutettavuuskriteereistä poimittuja ja yhdistettyjä, sekä näkövammaisille olennaisia. Käyttötavan eroavaisuuksista johtuen tehtiin kaksi erillistä listaa, yksi selainpohjaisille verkkokaupoille sekä toinen sovelluksille. Palveluiden saavutettavuuden nykytilaa kartoitettiin listojen avulla ja tulokset pisteytettiin. Lopputuloksena huomattiin, että jokaisessa palvelussa ilmeni puutteita saavutettavuudessa, mutta puhtaasti kriteereiden perusteella tehdyn pisteytyksen mukaan eroavaisuudet eivät olleet suuria. Subjektiivinen käyttökokemus kuitenkin vaihteli palvelujen välillä ja osassa palveluja esiintyi myös esimerkiksi saavutettavaan navigointiin liittyviä huomattavia ongelmia.
Tutkimuksessa tutkittiin kolmen eri palveluntarjoajan verkkokauppojen ja sovellusten saavutettavuutta hyödyntäen WCAG:n (Web Content Accessibility Guidelines) saavutettavuuskriteerejä. Saavutettavuutta tutkittiin määritellyn ostopolun avulla, jota testattiin esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla ja näppäimistöä käyttäen. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös saavutettavuustyökaluja. Lisäksi arvioinnissa huomioitiin ostopolun läpikäymisen subjektiivista käyttäjäkokemusta.
Työn tuloksena palvelujen arvioimista ja vertailua varten määriteltiin lista kriteereistä, jotka olivat WCAG-saavutettavuuskriteereistä poimittuja ja yhdistettyjä, sekä näkövammaisille olennaisia. Käyttötavan eroavaisuuksista johtuen tehtiin kaksi erillistä listaa, yksi selainpohjaisille verkkokaupoille sekä toinen sovelluksille. Palveluiden saavutettavuuden nykytilaa kartoitettiin listojen avulla ja tulokset pisteytettiin. Lopputuloksena huomattiin, että jokaisessa palvelussa ilmeni puutteita saavutettavuudessa, mutta puhtaasti kriteereiden perusteella tehdyn pisteytyksen mukaan eroavaisuudet eivät olleet suuria. Subjektiivinen käyttökokemus kuitenkin vaihteli palvelujen välillä ja osassa palveluja esiintyi myös esimerkiksi saavutettavaan navigointiin liittyviä huomattavia ongelmia.