Kehitysvammaisille ja erityistä tukea tarvitseville lapsille suunnatun lastensuojelun sijaishuoltoyksikön ohjaajien näkemyksiä yksikön toiminnasta
Saijonkivi, Elisa (2023)
Saijonkivi, Elisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110058
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata ohjaajien näkemyksiä kehitysvammaisille ja erityistä tukea tarvitseville lapsille kohdennetun lastensuojelun sijaishuoltoyksikön toiminnasta sekä sen erityispiirteistä. Tavoitteena on tuottaa tietoa tämän kaltaisen yksikön toiminnasta ohjaajille tehtävien haastatteluiden avulla. Tutkimus lisää tietoisuutta siitä, millaista on lastensuojelun sijaishuolto kehitysvammaisille ja erityistä tukea tarvitseville lapsille tarkoitetussa yksikössä. Yhteistyökumppani saa tutkimuksesta tietoa oman yksikkönsä toiminnasta, ja tuloksia voidaan hyödyntää samankaltaisten yksiköiden toiminnan kartoittamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineiston analysoinnissa sovellettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin tavoitteena on yhdistää käsitteitä ja etsiä vastausta tutkimuskysymyksiin. Tutkimusaineisto koostuu seitsemän ohjaajan haastattelusta. Viitekehyksessä kuvataan kehitysvammaisuutta ja erityisen tuen tarvetta sekä avataan lastensuojelua käsitteenä ja syvennytään sijaishuoltoon ja siihen, miten lastensuojelun sijaishuoltoa on järjestetty kehitysvammaisille lapsille.
Opinnäytetyöllä saatiin vastauksia tutkimusongelmiin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että yksikön toiminta on kodinomaista, strukturoitua ja ohjattua sekä sisältää paljon yhdessä tekemistä. Ohjaajien ammattitaito, osaaminen lastensuojelusta- ja kehitysvammaisuudesta sekä työmenetelmien ja -välineiden aktiivinen hyödyntäminen työskentelyssä koettiin yksikön toiminnan erityispiirteinä. Tutkimuksen perusteella yksikön vahvuutena on ohjaajien kyky kohdata lapset ja ottaa huomioon lastensuojelun ja kehitysvammaisuuden tuomat tarpeet. Tutkimuksen tulosten avulla yhteistyökumppanille vahvistui näkemys yksikön tarpeellisuudesta lastensuojelunkentällä. Lisäksi tutkimus herätti ajatuksen oppaan luomisesta, johon on koottu eri tukia ja palveluita, joihin lapsi on oikeutettu lastensuojelulain ja kehitysvammalain perustein.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineiston analysoinnissa sovellettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin tavoitteena on yhdistää käsitteitä ja etsiä vastausta tutkimuskysymyksiin. Tutkimusaineisto koostuu seitsemän ohjaajan haastattelusta. Viitekehyksessä kuvataan kehitysvammaisuutta ja erityisen tuen tarvetta sekä avataan lastensuojelua käsitteenä ja syvennytään sijaishuoltoon ja siihen, miten lastensuojelun sijaishuoltoa on järjestetty kehitysvammaisille lapsille.
Opinnäytetyöllä saatiin vastauksia tutkimusongelmiin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että yksikön toiminta on kodinomaista, strukturoitua ja ohjattua sekä sisältää paljon yhdessä tekemistä. Ohjaajien ammattitaito, osaaminen lastensuojelusta- ja kehitysvammaisuudesta sekä työmenetelmien ja -välineiden aktiivinen hyödyntäminen työskentelyssä koettiin yksikön toiminnan erityispiirteinä. Tutkimuksen perusteella yksikön vahvuutena on ohjaajien kyky kohdata lapset ja ottaa huomioon lastensuojelun ja kehitysvammaisuuden tuomat tarpeet. Tutkimuksen tulosten avulla yhteistyökumppanille vahvistui näkemys yksikön tarpeellisuudesta lastensuojelunkentällä. Lisäksi tutkimus herätti ajatuksen oppaan luomisesta, johon on koottu eri tukia ja palveluita, joihin lapsi on oikeutettu lastensuojelulain ja kehitysvammalain perustein.