Videopelien sisällön ja ansaintalogiikan muutokset internetin ajassa
Moonen, Sara (2023)
Lataukset:
Moonen, Sara
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210416
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, miten internetin ilmestyminen videopelien valmistamiseen vaikutti videopelien sisältöön ja ansaintalogiikkaan. Työssä haluttiin tutkia, miten paljon vaikutusta internetillä ja internetiin syntyneellä kulttuurilla oli ollut videopelialaan. Aihetta haluttiin myös tutkia pelifirmojen ja pelien pelaajien kannalta tutkimalla internetissä käytyjä keskusteluita, pelien myyntejä ja tuottoja. Tarkoituksena oli kerätä ymmärrystä internetin vaikutusvallasta pelialaan. Työssä tarkasteltiin myös videopelien vuorovaikutusta digitaalisen kulttuurin kanssa, esimerkiksi pelitestauksilla ja markkinoinnilla. Tietojen todistamiseksi tässä työssä otettiin esimerkiksi Blizzard Entertainmentin ”Overwatch”- ja ”Overwatch 2” -pelit, joiden välillä oli tapahtunut useita muutoksia, joiden syitä haluttiin yhdistää internetkulttuuriin ja teknologian kehitykseen.