Sairaanhoitajaopiskelijoiden lääkelaskujen oppiminen ammattikorkeakoulussa - pakohuonepeli
Kuosmanen, Laura; Pyykkönen, Outi (2023)
Kuosmanen, Laura
Pyykkönen, Outi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510651
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa peli hoitotyön opiskelijoiden lääkelaskennan oppimisen tueksi. Peli on digitaalinen pakohuonepeli, jonka tavoitteena on olla osana lääkelaskennan opetusta, sekä tukea oppilaita ennen kokeita oppimisen kertaamiseksi pelillisessä ympäristössä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään teoriatietoa lääkehoidosta ja siihen liittyvistä laeista ja asetuksista, potilaan oikeuksista sekä sairaanhoitajan vastuista ja velvollisuuksista lääkehoitoa koskien. Tämän lisäksi opinnäytetyössä käsitellään matematiikan ja lääkelaskennan opettamista ja oppimista, lääkelaskennan teoriaa, oppimisvaikeuksia, erilaisia oppimistapoja ja -tyylejä, oppimista ja motivaatiota sekä pelejä pedagogisina apuvälineinä.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, ja se toteutettiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Peli suunniteltiin ja toteutettiin narratiivisen kirjallisuuskatsauksen tulosten sekä teoreettisen viitekehityksen perusteella ja sitä testattiin ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoilla. Pelin pelaamisen jälkeen opiskelijat saivat arvioida peliä. Tätä varten luotiin strukturoitu kyselylomake, jossa oli yhdeksän kysymystä sekä yksi kohta avoimelle palautteelle ja kehittämisehdotuksille. Kyselylomakkeen vastaukset arvioitiin laadullisin ja määrällisin menetelmin.
Saatujen vastausten perusteella opiskelijat olivat sitä mieltä, että peli oli hyödyllinen, mielenkiintoinen ja hauska tapa opetella ja kerrata lääkelaskuja. Suurin osa oli sitä mieltä, että peli oli hyvä. Monivalintakysymysten avulla saatiin vastauksia muun muassa siihen miten opiskelijat kokivat pelin helpottavan koetilanteessa koettuun jännitykseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että integroituna lääkelaskennan opetukseen, pakohuonepeli saattaisi vaikuttaa positiivisesti lääkelaskujen oppimiseen ja laskujen kertaaminen pelin avulla voisi auttaa koetilanteessa. Peli voisi vaikuttaa myös koetilanteessa koettuun jännitykseen sitä lieventävästi. Pakohuonepeliä voisi kehittää edelleen laajentamalla sitä ja tarjoamalla pelin sisälle enemmän vaihtoehtoja, jolloin eritasoiset pelaajat voisivat saada pelistä omalle tasolleen sopivaa haastetta. Myös pakohuonepelille tyypillinen aikaraja voisi olla hyvä lisä peliin luomaan haastetta ja tuomaan pelaamiseen paineen alla suorittamisen tunnun. The purpose of this thesis was to produce a game to support nursing students´ learning of medical calculation. The game is a digital escape room game that aims to be part of the teaching of medical calculation, as well as to support students to review their learning in a gamified environment prior to exams.
The framework of the thesis deals with theoretical information on pharmacotherapy and related laws and regulations, patient rights, and the nurse's responsibilities and obligations regarding pharmacotherapy. In addition to this, the thesis deals with the teaching and learning of mathematics and medical calculus, theory of medical calculus, learning difficulties, different ways and styles of learning, learning and motivation, and games as pedagogical aids.
The thesis was done as a development work, and it was carried out in cooperation with Laurea University of Applied Sciences. The game was designed and implemented based on the results of a narrative literature review and theoretical reference development and was test-ed on first-year nursing students. After playing the game, the students were able to evaluate the game. To do this, a structured questionnaire was created with nine questions, as well as one item for open feedback and development suggestions. The responses to the questionnaire were evaluated using qualitative and quantitative methods.
Based on the responses received, the students agreed that the game was a useful, interesting and fun way to learn and review medicine dispensation. The majority agreed that the game was good. The multiple-choice questions provided answers to, among other things, how the students felt that the game would ease the anxiety experienced in an exam situation.
In conclusion, it can be stated that when integrated into the teaching of medical calculation, an escape room game could have a positive effect on learning the subject and reviewing of the calculations with the help of the game could help in the exam situation. The game could also have a mitigating effect on the anxiety experienced in an exam situation. The escape room game could be further developed by expanding it and offering more options inside the game, allowing players of different levels to partake in a challenge that suits their level. Also, the time limit typical of an escape room game could be a good addition, to further challenge and bring a sense of additional pressure to the gameplay.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään teoriatietoa lääkehoidosta ja siihen liittyvistä laeista ja asetuksista, potilaan oikeuksista sekä sairaanhoitajan vastuista ja velvollisuuksista lääkehoitoa koskien. Tämän lisäksi opinnäytetyössä käsitellään matematiikan ja lääkelaskennan opettamista ja oppimista, lääkelaskennan teoriaa, oppimisvaikeuksia, erilaisia oppimistapoja ja -tyylejä, oppimista ja motivaatiota sekä pelejä pedagogisina apuvälineinä.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, ja se toteutettiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Peli suunniteltiin ja toteutettiin narratiivisen kirjallisuuskatsauksen tulosten sekä teoreettisen viitekehityksen perusteella ja sitä testattiin ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoilla. Pelin pelaamisen jälkeen opiskelijat saivat arvioida peliä. Tätä varten luotiin strukturoitu kyselylomake, jossa oli yhdeksän kysymystä sekä yksi kohta avoimelle palautteelle ja kehittämisehdotuksille. Kyselylomakkeen vastaukset arvioitiin laadullisin ja määrällisin menetelmin.
Saatujen vastausten perusteella opiskelijat olivat sitä mieltä, että peli oli hyödyllinen, mielenkiintoinen ja hauska tapa opetella ja kerrata lääkelaskuja. Suurin osa oli sitä mieltä, että peli oli hyvä. Monivalintakysymysten avulla saatiin vastauksia muun muassa siihen miten opiskelijat kokivat pelin helpottavan koetilanteessa koettuun jännitykseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että integroituna lääkelaskennan opetukseen, pakohuonepeli saattaisi vaikuttaa positiivisesti lääkelaskujen oppimiseen ja laskujen kertaaminen pelin avulla voisi auttaa koetilanteessa. Peli voisi vaikuttaa myös koetilanteessa koettuun jännitykseen sitä lieventävästi. Pakohuonepeliä voisi kehittää edelleen laajentamalla sitä ja tarjoamalla pelin sisälle enemmän vaihtoehtoja, jolloin eritasoiset pelaajat voisivat saada pelistä omalle tasolleen sopivaa haastetta. Myös pakohuonepelille tyypillinen aikaraja voisi olla hyvä lisä peliin luomaan haastetta ja tuomaan pelaamiseen paineen alla suorittamisen tunnun.
The framework of the thesis deals with theoretical information on pharmacotherapy and related laws and regulations, patient rights, and the nurse's responsibilities and obligations regarding pharmacotherapy. In addition to this, the thesis deals with the teaching and learning of mathematics and medical calculus, theory of medical calculus, learning difficulties, different ways and styles of learning, learning and motivation, and games as pedagogical aids.
The thesis was done as a development work, and it was carried out in cooperation with Laurea University of Applied Sciences. The game was designed and implemented based on the results of a narrative literature review and theoretical reference development and was test-ed on first-year nursing students. After playing the game, the students were able to evaluate the game. To do this, a structured questionnaire was created with nine questions, as well as one item for open feedback and development suggestions. The responses to the questionnaire were evaluated using qualitative and quantitative methods.
Based on the responses received, the students agreed that the game was a useful, interesting and fun way to learn and review medicine dispensation. The majority agreed that the game was good. The multiple-choice questions provided answers to, among other things, how the students felt that the game would ease the anxiety experienced in an exam situation.
In conclusion, it can be stated that when integrated into the teaching of medical calculation, an escape room game could have a positive effect on learning the subject and reviewing of the calculations with the help of the game could help in the exam situation. The game could also have a mitigating effect on the anxiety experienced in an exam situation. The escape room game could be further developed by expanding it and offering more options inside the game, allowing players of different levels to partake in a challenge that suits their level. Also, the time limit typical of an escape room game could be a good addition, to further challenge and bring a sense of additional pressure to the gameplay.