Markkinointistrategia Riihimäen Jäätaiturit ry:lle
Mollberg, Emilia (2023)
Mollberg, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510729
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin markkinointistrategia Riihimäen Jäätaiturit ry:lle. Riihimäen Jäätaiturit ry. on 2003 perustettu urheiluseura, joka mahdollistaa muodostelmaluisteluharrastuksen Riihimäellä. Työn ensisijainen tarkoitus oli löytää pienelle seuralle keinoja tehostaa jäsenhankintaa markkinoinnin avulla, ja luoda urheiluseuralle kirjallinen markkinointistrategia, joka helpottaa tulevaisuudessa markkinoinnin suunnittelua.
Työ on toiminnallinen mutta se sisältää piirteitä myös tutkimuksellisesta menetelmästä. Työn teoria koostui markkinoinnin- ja markkinointistrategian käsitteistä sekä urheilumarkkinoinnin kilpailukeinoista. Myös liikuntaharrastukseen sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä määriteltiin teoriaosuudessa.
Toiminnallinen osuus koostui markkinointistrategian prosessista. Prosessi sisältää seuran markkinoinnin nykytilan analysoinnin, kyselytutkimuksen, kohderyhmien määrittelyn, tavoitteet ja seurannan sekä markkinoinnin kilpailukeinot. Seuran jäsenille suunnatulla kyselyllä saatiin tietoa siitä, mikä tekee Riihimäen Jäätaitureiden muodostelmaluisteluharrastuksesta ainutlaatuisen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että seurassa saa harrastaa taitoluistelua joukkueessa, pitäen samalla hauskaa kavereiden kanssa. Tätä tietoa hyödynnettiin myös markkinointistrategian luomisessa.
Teoriaosuuden ja kyselytutkimuksen pohjalta luotiin markkinointistrategia, joka ohjaa seuran markkinoinnin suunnittelua. Opinnäytetyön tulokset auttavat markkinoinnin toteuttamisessa, mutta myös seuran toiminnan kehittämisessä
Työ on toiminnallinen mutta se sisältää piirteitä myös tutkimuksellisesta menetelmästä. Työn teoria koostui markkinoinnin- ja markkinointistrategian käsitteistä sekä urheilumarkkinoinnin kilpailukeinoista. Myös liikuntaharrastukseen sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä määriteltiin teoriaosuudessa.
Toiminnallinen osuus koostui markkinointistrategian prosessista. Prosessi sisältää seuran markkinoinnin nykytilan analysoinnin, kyselytutkimuksen, kohderyhmien määrittelyn, tavoitteet ja seurannan sekä markkinoinnin kilpailukeinot. Seuran jäsenille suunnatulla kyselyllä saatiin tietoa siitä, mikä tekee Riihimäen Jäätaitureiden muodostelmaluisteluharrastuksesta ainutlaatuisen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että seurassa saa harrastaa taitoluistelua joukkueessa, pitäen samalla hauskaa kavereiden kanssa. Tätä tietoa hyödynnettiin myös markkinointistrategian luomisessa.
Teoriaosuuden ja kyselytutkimuksen pohjalta luotiin markkinointistrategia, joka ohjaa seuran markkinoinnin suunnittelua. Opinnäytetyön tulokset auttavat markkinoinnin toteuttamisessa, mutta myös seuran toiminnan kehittämisessä