Asetelmat nykytaiteessa : ajan ilmiöitä öljymaalauksina
Ahtee, Antti (2023)
Ahtee, Antti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051410590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051410590
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsittelin asetelmamaalauksia nykytaiteessa. Tarkastelin asetelmamaalauksia myös taidehistoriallisesta näkökulmasta, jolloin saavutin paremman perspektiivin maalauksen sisällöllisiin puoliin eri aikakausia keskenään vertaillen.
Opinnäytetyössä maalasin kolme öljyvärimaalausta. Maalausten sisällöksi valikoitui kolme erilaista teemaa: elämän juhla, ihmisen esineellistäminen, kulutusjuhla. Teosten nimiksi valitsin: Elävien ja kuolleiden saari, Dianna Stretch, sekä Merry saint of capitalism. Työt toteutettiin pääasiassa havainnosta maalaamalla, hyödyntäen niitä varten esineistä rakennettuja lavastettuja asetelmia.
Taiteellisen prosessin, sekä kuvien ja tekstien tutkimisen tuloksista voidaan päätellä asetelmamaalauksen olevan edelleen ajankohtainen ja kiinnostava taiteen genre. Voidaan myös havaita nykytaiteen asetelmamaalausten ilmaisullisen ja sisällöllisen puolen olevan huomattavan laaja ja siksi tarkan genren olevan vaikeasti määriteltävissä, verrattuna ajankohtaan, jolloin asetelmamaalaukset vakiintuivat itsenäisiksi taideteoksiksi.
Opinnäytetyössä maalasin kolme öljyvärimaalausta. Maalausten sisällöksi valikoitui kolme erilaista teemaa: elämän juhla, ihmisen esineellistäminen, kulutusjuhla. Teosten nimiksi valitsin: Elävien ja kuolleiden saari, Dianna Stretch, sekä Merry saint of capitalism. Työt toteutettiin pääasiassa havainnosta maalaamalla, hyödyntäen niitä varten esineistä rakennettuja lavastettuja asetelmia.
Taiteellisen prosessin, sekä kuvien ja tekstien tutkimisen tuloksista voidaan päätellä asetelmamaalauksen olevan edelleen ajankohtainen ja kiinnostava taiteen genre. Voidaan myös havaita nykytaiteen asetelmamaalausten ilmaisullisen ja sisällöllisen puolen olevan huomattavan laaja ja siksi tarkan genren olevan vaikeasti määriteltävissä, verrattuna ajankohtaan, jolloin asetelmamaalaukset vakiintuivat itsenäisiksi taideteoksiksi.