Itseohjautuvuuden tukeminen YTHS Digitaalisten asiointi- ja etäpalveluyksikön tiimeissä
Sivonen, Lotta (2023)
Sivonen, Lotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051610974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051610974
Tiivistelmä
Itseohjautuvuus on ajankohtainen ilmiö työelämän kentällä. Itseohjautuvassa organisaatiossa esihenkilöt ovat valmiita antamaan työntekijöille vastuuta ja valtaa, joita tiimi tai työntekijä on motivoitunut ja innokas ottamaan vastaan. Tämä edellyttää luottamusta, avoimuutta sekä yhteistyötä että selkeitä raameja. Psykologien Decin ja Ryanin kehittämän itseohjautuvuus -teorian mukaan, kun ihmisen kolme psykologista perustarvetta huomioidaan, se lisää ihmisen motivaatiota ja hyvinvointia. Ihmisen kolme psykologista perustarvetta ovat kyvykkyys, omaehtoisuus ja yhteisöllisyys.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS) Digitaalisten asiointi- ja etäpalveluiden yksikkö. Työn tarkoituksena on tukea Digin tiimien itseohjautuvuutta avaamalla itseohjautuvuuden haasteita ja löytämällä niihin ratkaisuja. Tähän tuossa käytettiin palvelumuotoilun tuplatimanttiprosessimalli, koska se on selkeä ja keskeistä on yhteistyö ja luovuus. Aluksi selvitettiin Digin työntekijöiden kokemuksia itseohjautuvuudesta kyselyn avulla. Työntekijöille järjestetyn etätyöpajan avulla etsittiin ratkaisuja itseohjautuvuuden haasteisiin, joita kyselyssä ilmeni.
Kyselyyn vastasi 73 % ja etätyöpajaan osallistui 10 henkilöä. Itseohjautuvuuden tukemisen ratkaisut on esitetty huonetauluin. Keskeistä ratkaisuissa on se, että itseohjautuvuutta voidaan tukea niin työntekijä, tiimin kuin organisaation tasolla.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS) Digitaalisten asiointi- ja etäpalveluiden yksikkö. Työn tarkoituksena on tukea Digin tiimien itseohjautuvuutta avaamalla itseohjautuvuuden haasteita ja löytämällä niihin ratkaisuja. Tähän tuossa käytettiin palvelumuotoilun tuplatimanttiprosessimalli, koska se on selkeä ja keskeistä on yhteistyö ja luovuus. Aluksi selvitettiin Digin työntekijöiden kokemuksia itseohjautuvuudesta kyselyn avulla. Työntekijöille järjestetyn etätyöpajan avulla etsittiin ratkaisuja itseohjautuvuuden haasteisiin, joita kyselyssä ilmeni.
Kyselyyn vastasi 73 % ja etätyöpajaan osallistui 10 henkilöä. Itseohjautuvuuden tukemisen ratkaisut on esitetty huonetauluin. Keskeistä ratkaisuissa on se, että itseohjautuvuutta voidaan tukea niin työntekijä, tiimin kuin organisaation tasolla.