Perehdytys yrityksen x ravintolassa
Pulkkinen, Johanna (2023)
Pulkkinen, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611184
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on hyvä perehdytys ja mitä se sisältää. Tämän lisäksi selvitettiin kyselyn avulla, millaiseksi yrityksen x henkilökunta kokee perehdytyksen omassa yrityksessään.
Opinnäytetyössä teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään perehdyttämistä käsitteenä, lain vaatimia asioita perehdytyksestä, sekä perehdytyksen tavoitteita, hyötyjä ja haittoja. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisen tutkimuksen tavoin kyselylomaketta käyttäen. Henkilökunnalle laadittiin sähköine kyselylomake, joka jaettiin esimiehille, sekä ravintolatyöntekijöille. Kysely oli strukturoitu. Kyselylomake sisälsi myös avoimia kohtia.
Kyselylomakkeeseen vastasi ravintolatyöntekijöistä 20 ja esimiehistä 5. Vastaajaprosentti oli hyvä ja vastauksia saatiin laajalti. Tutkimuksesta kävi ilmi tärkeimmiksi koetut asiat perehdytyksessä ravintolatyöntekijöiden ja esimiesten mielestä. Tärkeimmiksi asioiksi perehdytyksestä nousivat suunnitelmallisuus, ajankäyttö, ammattitietoisuus, tärkeimpien asioiden kertominen ja opitun varmistaminen. Vastanneiden ravintolatyöntekijöiden ja esimiesten kesken koettiin yrityksessä x toteutettava perehdytys onnistuneeksi ja laadukkaaksi.
Tutkimus osoitti, että työntekijät yrityksessä x kaipaavat selkeää ja suunnitelmallista perehdyttämistä, jossa heille kerrotaan tärkeimmät asiat yritystoiminnasta ja heidän roolistaan yrityksessä. Hyvän perehdytyksen osoitettiin myös luovan tervetullutta oloa yritykseen x. The aim of this thesis is to find out what is included in a successful orientation process and what does that includes. In addition to this we will find out how the staff of company x perceives the orientation by using a survey.
The theoretical framework of the thesis includes the concept of orientation, what law says about orientation, targets of orientation and advantages and disadvantages. The research was made by using quantitative research including a survey which was made for restaurant workers and for supervisors. The survey was structured. The survey also included open questions.
20 of the restaurant workers answered to the survey and 5 of the supervisors. The response rate was good and responses were widely received. The research revealed the most important things of orientation based on opinion of restaurant workers and supervisors. The most important ones were planning, use of time, professional awareness, telling the most important things and verifying the knowledge. Among the responding restaurant workers and supervisors, the orientation process of the company x was perceived successful and high quality.
The research revealed that restaurant workers and supervisors in this company need a clear and planned orientation which includes necessary information about the business and their role in the company.
Opinnäytetyössä teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään perehdyttämistä käsitteenä, lain vaatimia asioita perehdytyksestä, sekä perehdytyksen tavoitteita, hyötyjä ja haittoja. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisen tutkimuksen tavoin kyselylomaketta käyttäen. Henkilökunnalle laadittiin sähköine kyselylomake, joka jaettiin esimiehille, sekä ravintolatyöntekijöille. Kysely oli strukturoitu. Kyselylomake sisälsi myös avoimia kohtia.
Kyselylomakkeeseen vastasi ravintolatyöntekijöistä 20 ja esimiehistä 5. Vastaajaprosentti oli hyvä ja vastauksia saatiin laajalti. Tutkimuksesta kävi ilmi tärkeimmiksi koetut asiat perehdytyksessä ravintolatyöntekijöiden ja esimiesten mielestä. Tärkeimmiksi asioiksi perehdytyksestä nousivat suunnitelmallisuus, ajankäyttö, ammattitietoisuus, tärkeimpien asioiden kertominen ja opitun varmistaminen. Vastanneiden ravintolatyöntekijöiden ja esimiesten kesken koettiin yrityksessä x toteutettava perehdytys onnistuneeksi ja laadukkaaksi.
Tutkimus osoitti, että työntekijät yrityksessä x kaipaavat selkeää ja suunnitelmallista perehdyttämistä, jossa heille kerrotaan tärkeimmät asiat yritystoiminnasta ja heidän roolistaan yrityksessä. Hyvän perehdytyksen osoitettiin myös luovan tervetullutta oloa yritykseen x.
The theoretical framework of the thesis includes the concept of orientation, what law says about orientation, targets of orientation and advantages and disadvantages. The research was made by using quantitative research including a survey which was made for restaurant workers and for supervisors. The survey was structured. The survey also included open questions.
20 of the restaurant workers answered to the survey and 5 of the supervisors. The response rate was good and responses were widely received. The research revealed the most important things of orientation based on opinion of restaurant workers and supervisors. The most important ones were planning, use of time, professional awareness, telling the most important things and verifying the knowledge. Among the responding restaurant workers and supervisors, the orientation process of the company x was perceived successful and high quality.
The research revealed that restaurant workers and supervisors in this company need a clear and planned orientation which includes necessary information about the business and their role in the company.