Liiketoimintamahdollisuuksien kartoitus autoalan yritykselle
Kemppainen, Sara (2023)
Kemppainen, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510799
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli Yritys X:n yritysidean kehittäminen toimivaksi liikeideaksi. Yritysideaa kehitettiin tarkastelemalla Yritys X:n toimintaympäristöä sekä tekemällä kysynnän kartoitusta haastattelemalla kohderyhmään kuuluvia henkilöitä. Tarkoituksena oli löytää vastaus kysymyksiin, onko liikeidealle kysyntää ja mitkä ovat sen liiketoimintamahdollisuudet. Opinnäytetyö tarjoaa toimeksiantajalle tietoa liikeidean kysynnästä ja sitä kautta vahvan perustan varsinaisen yrityksen perustamiselle.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi toimintaympäristön analyysia ja sen menetelmiä, kuten PESTEL-analyysia ja Viiden kilpailuvoiman mallia, joiden kautta saatiin kattava kuva autoalan toimialasta ja sen uhkista ja mahdollisuuksista. Lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin liikeidean mallintamista hyödyntämällä Business Model Canvas -työkalua.
Tämän tyypiltään tutkimuksellisen ja laadullista tutkimussuuntaa edustavan opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin haastattelemalla Yritys X:n kohderyhmään kuuluvia henkilöitä. Teemahaastattelut toteutettiin henkilökohtaisina yksilöhaastatteluina, ja niiden avulla haluttiin kerätä ajankohtaista ja luotettavaa tietoa kohderyhmän tarpeista ja toiveista. Haastatteluista saatu aineisto koottiin yhteen ja sitä analysoitiin sisällönanalyysin avulla hyödyntäen Template Analysis -menetelmää. Aineistosta saatu tieto tuki liikeideaa ja sen toteutettavuutta.
Haastattelujen sekä toimintaympäristön analyysin pohjalta Yritys X:n liikeidean mallinnus toteutettiin Business Model Canvas -työkalua hyödyntäen. Seuraavana vaiheena yrityksen perustamisprosessissa on laatia liiketoimintasuunnitelma sekä hakea rahoitusta yritykselle. Hyödyllisenä jatkotutkimusaiheena voisi olla markkinaselvitys ja kilpailija-analyysi, jotta yritys löytää paikkansa ja kilpailuetunsa markkinoilla.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi toimintaympäristön analyysia ja sen menetelmiä, kuten PESTEL-analyysia ja Viiden kilpailuvoiman mallia, joiden kautta saatiin kattava kuva autoalan toimialasta ja sen uhkista ja mahdollisuuksista. Lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin liikeidean mallintamista hyödyntämällä Business Model Canvas -työkalua.
Tämän tyypiltään tutkimuksellisen ja laadullista tutkimussuuntaa edustavan opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin haastattelemalla Yritys X:n kohderyhmään kuuluvia henkilöitä. Teemahaastattelut toteutettiin henkilökohtaisina yksilöhaastatteluina, ja niiden avulla haluttiin kerätä ajankohtaista ja luotettavaa tietoa kohderyhmän tarpeista ja toiveista. Haastatteluista saatu aineisto koottiin yhteen ja sitä analysoitiin sisällönanalyysin avulla hyödyntäen Template Analysis -menetelmää. Aineistosta saatu tieto tuki liikeideaa ja sen toteutettavuutta.
Haastattelujen sekä toimintaympäristön analyysin pohjalta Yritys X:n liikeidean mallinnus toteutettiin Business Model Canvas -työkalua hyödyntäen. Seuraavana vaiheena yrityksen perustamisprosessissa on laatia liiketoimintasuunnitelma sekä hakea rahoitusta yritykselle. Hyödyllisenä jatkotutkimusaiheena voisi olla markkinaselvitys ja kilpailija-analyysi, jotta yritys löytää paikkansa ja kilpailuetunsa markkinoilla.