Lentoliikenteen ilmapäästöihin vaikuttaminen lentoasemamaksujen avulla: Case Finavia
Nadif, Elina (2023)
Nadif, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051610953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051610953
Tiivistelmä
Lentoliikenne tuottaa noin 2,5 % maailmanlaajuisista hiilidioksidipäästöistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli pienentää lentoliikenteen ilmapäästöjä lentoyhtiöiden toimintaa ohjaavan lentoasemamaksun avulla. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Finavia Oyj, joka ylläpitää Suomessa 20 lentoasemaa. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä tuotettiin ehdotus Finavialle soveltuvista ympäristöperusteisista maksuista kustannus- ja ympäristövaikutuksineen.
Tietoperustassa tarkasteltiin lentoliikenteen ilmastovaikutuksia sekä toimialan vaikutusmahdollisuuksia niihin lentoaseman näkökulmasta. Lisäksi kartoitettiin lentoasemamaksujen merkitys lentoaseman liiketoimintamallissa sekä niiden asettamista koskeva regulaatio. Tämän lisäksi selvitettiin regulaation sallimat reunaehdot, joiden puitteissa ympäristöperusteisia maksuja voidaan asettaa.
Opinnäytetyö oli tapaustutkimus. Tutkimusosuudessa aineiston keruun menetelminä hyödynnettiin työpöytätutkimusta ja benchmarking tutkimusta. Aineiston analyysimenetelmänä hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Tutkimusosuuden tavoite oli tunnistaa millaisia maksuja muut saman kattolainsäädännön parissa toimivat yhtiöt ovat toteuttaneet. Yhteiskehittämisen työpajoissa arvioitiin näiden tunnistettujen mallien sopivuutta Finavialle sekä mallinnettiin niiden rahallista- ja ympäristövaikutusta.
Kehittämistehtävän lopputulemana voitiin todeta, että useampi maksumalli olisi Finavialle soveltuva. Ympäristövaikutukset malleissa jäävät silti melko pieniksi ja niiden kustannukset joissakin melko korkeiksi. Vähäpäästöisyyteen kannustaminen tulee vaatimaan myös Finavialta investointeja, eikä millään maksulla voida nykyregulaatiossa tuottamaan voittoja yhtiölle. Lentoliikenteen globaalien päästövähennystavoitteiden saavuttaminen on silti kaikkien alan toimijoiden yhteinen etu.
Opinnäytetyö tarjoaa yhden mahdollisen ratkaisumallin lähestyä ympäristöperusteisten maksujen asettamista varsin kompleksissa ja reguloidussa toimintaympäristössä. Vaikka paikalliset lait voivat hieman vaihdella, alan säädökset ovat pääosin kansainvälisiä ja tämän työn löydökset siten hyödynnettäviä saman kattolainsäädännön alla toimivissa maissa.
Tietoperustassa tarkasteltiin lentoliikenteen ilmastovaikutuksia sekä toimialan vaikutusmahdollisuuksia niihin lentoaseman näkökulmasta. Lisäksi kartoitettiin lentoasemamaksujen merkitys lentoaseman liiketoimintamallissa sekä niiden asettamista koskeva regulaatio. Tämän lisäksi selvitettiin regulaation sallimat reunaehdot, joiden puitteissa ympäristöperusteisia maksuja voidaan asettaa.
Opinnäytetyö oli tapaustutkimus. Tutkimusosuudessa aineiston keruun menetelminä hyödynnettiin työpöytätutkimusta ja benchmarking tutkimusta. Aineiston analyysimenetelmänä hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Tutkimusosuuden tavoite oli tunnistaa millaisia maksuja muut saman kattolainsäädännön parissa toimivat yhtiöt ovat toteuttaneet. Yhteiskehittämisen työpajoissa arvioitiin näiden tunnistettujen mallien sopivuutta Finavialle sekä mallinnettiin niiden rahallista- ja ympäristövaikutusta.
Kehittämistehtävän lopputulemana voitiin todeta, että useampi maksumalli olisi Finavialle soveltuva. Ympäristövaikutukset malleissa jäävät silti melko pieniksi ja niiden kustannukset joissakin melko korkeiksi. Vähäpäästöisyyteen kannustaminen tulee vaatimaan myös Finavialta investointeja, eikä millään maksulla voida nykyregulaatiossa tuottamaan voittoja yhtiölle. Lentoliikenteen globaalien päästövähennystavoitteiden saavuttaminen on silti kaikkien alan toimijoiden yhteinen etu.
Opinnäytetyö tarjoaa yhden mahdollisen ratkaisumallin lähestyä ympäristöperusteisten maksujen asettamista varsin kompleksissa ja reguloidussa toimintaympäristössä. Vaikka paikalliset lait voivat hieman vaihdella, alan säädökset ovat pääosin kansainvälisiä ja tämän työn löydökset siten hyödynnettäviä saman kattolainsäädännön alla toimivissa maissa.