Transnuoren psyykkinen hyvinvointi - Opas transnuoren psyykkisen hyvinvoinnin kartoittamiseen kouluterveystarkastuksessa.
Järvensivu, Meri; Pehkonen, Heta (2023)
Järvensivu, Meri
Pehkonen, Heta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811797
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sähköinen opas transnuoren psyykkisen hyvinvoinnin tarkastelua varten kouluterveystarkastuksessa Vantaan ja Keravan yläkoulujen terveydenhoitajille. Oppaan tavoitteena oli tuoda työkaluja ja apuvälineitä kouluterveydenhoitajalle transnuoren psyykkisen hyvinvoinnin tarkasteluun terveyden edistämiseksi. Opas perustuu tutkittuun tietoon ja käsittelee transnuorten psyykkistä hyvinvointia, keskeisiä teemoja ja niiden esiintyvyyttä sekä keinoja teemojen puheeksiottamiseen.
Oppaassa käsiteltäviä teemoja ovat sosiaalinen hyvinvointi, koettu väkivalta ja kiusaaminen, psyykkisen oireilun kartoittaminen ja sukupuolidysforia. Opas avaa myös keskeisiä käsitteitä transnuoren kanssa työskentelyyn ja tarjoaa kouluterveydenhoitajalle keinoja teemojen käsittelyyn transnuoren kanssa. Opas myös tarjoaa tietoa, miten terveydenhoitaja voi ohjata transnuorta sukupuolenkorjaushoitoihin liittyen. Opinnäytetyön onnistumista arvioitiin toimeksiantajan, ohjaavien opettajien ja terveydenhoitajaopiskelijoiden avulla, ja opas koettiin hyödylliseksi tukemaan käytännön työtä sekä lisäämään tietoa transnuorten psyykkisistä haasteista. Oppaan avulla kouluterveydenhoitajat voivat arvioida ja tukea transnuoren psyykkistä hyvinvointia kouluterveystarkastuksessa terveyden edistämiseksi ja sairauksien ennaltaehkäisyksi, erityisesti kun transnuorilla on tutkimusten mukaan suurempi riski syrjäytyä ja sairastua psyykkisiin sairauksiin verrattuna cisnuoriin.
Oppaassa käsiteltäviä teemoja ovat sosiaalinen hyvinvointi, koettu väkivalta ja kiusaaminen, psyykkisen oireilun kartoittaminen ja sukupuolidysforia. Opas avaa myös keskeisiä käsitteitä transnuoren kanssa työskentelyyn ja tarjoaa kouluterveydenhoitajalle keinoja teemojen käsittelyyn transnuoren kanssa. Opas myös tarjoaa tietoa, miten terveydenhoitaja voi ohjata transnuorta sukupuolenkorjaushoitoihin liittyen. Opinnäytetyön onnistumista arvioitiin toimeksiantajan, ohjaavien opettajien ja terveydenhoitajaopiskelijoiden avulla, ja opas koettiin hyödylliseksi tukemaan käytännön työtä sekä lisäämään tietoa transnuorten psyykkisistä haasteista. Oppaan avulla kouluterveydenhoitajat voivat arvioida ja tukea transnuoren psyykkistä hyvinvointia kouluterveystarkastuksessa terveyden edistämiseksi ja sairauksien ennaltaehkäisyksi, erityisesti kun transnuorilla on tutkimusten mukaan suurempi riski syrjäytyä ja sairastua psyykkisiin sairauksiin verrattuna cisnuoriin.