Ohjelmistokehittäjä e-urheilun aallonharjalla
Palonkorpi, Valtteri (2023)
Palonkorpi, Valtteri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711412
Tiivistelmä
Tämä päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö seuraa ohjelmistokehittäjän työtä e-urheilun aallonharjalla 10 viikon ajan. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii teleoperaattori Elisa Oyj:n e-urheiluliiketoiminta Elisa Esports (Kepit Systems Oy), joka on vuodesta 2022 asti pyrkinyt kehittämään sen omaa lähetys- ja tapahtumatekniikkaa automatiikkaa hyödyntäen.
Opinnäytetyön tavoitteina oli kuvata mahdollisimman kattavasti ohjelmistokehittäjän päivittäin muuttuvaa ja kehittyvää työnkuvaa, sekä entisestään kehittää ohjelmistokehittäjän työntekoa ja ammattitaitoa. Opinnäytetyön aikana ohjelmistokehittäjä pyrki toteuttamaan e-urheilun turnaushallinta- ja grafiikkajärjestelmän uudelleenkirjoittamisen, sekä saavuttamaan merkittäviä edistysaskelia sosiaalisen median automaation kehityksen aloittamisessa.
Ohjelmistokehittäjä päätyi raportointijakson aikana uudelleenkirjoittamaan toimeksiantajan turnaus- ja otteluhallintajärjestelmän sekä grafiikkajärjestelmän moderneja ohjelmointikirjastoja ja ajankohtaisia työskentelytapoja hyödyntäen. Ohjelmistokehittäjä ei aloittanut sosiaalisen median automaation kehittämistä raportointijakson aikana.
Opinnäytetyöprosessin ansiosta ohjelmistokehittäjä oppi valtavasti työhön ja työn kehittämiseen liittyvää uutta asiaa, sekä lisäsi useita eri käytäntöjä ja työkaluja arkeensa. Ohjelmistokehittäjä motivoitui kehittäjäkokemuksen parantamisesta ja ketteristä työskentelytavoista, joita hän harjoitti opinnäytetyön kirjoittamisen aikana tekemässään työssä.
Opinnäytetyön tavoitteina oli kuvata mahdollisimman kattavasti ohjelmistokehittäjän päivittäin muuttuvaa ja kehittyvää työnkuvaa, sekä entisestään kehittää ohjelmistokehittäjän työntekoa ja ammattitaitoa. Opinnäytetyön aikana ohjelmistokehittäjä pyrki toteuttamaan e-urheilun turnaushallinta- ja grafiikkajärjestelmän uudelleenkirjoittamisen, sekä saavuttamaan merkittäviä edistysaskelia sosiaalisen median automaation kehityksen aloittamisessa.
Ohjelmistokehittäjä päätyi raportointijakson aikana uudelleenkirjoittamaan toimeksiantajan turnaus- ja otteluhallintajärjestelmän sekä grafiikkajärjestelmän moderneja ohjelmointikirjastoja ja ajankohtaisia työskentelytapoja hyödyntäen. Ohjelmistokehittäjä ei aloittanut sosiaalisen median automaation kehittämistä raportointijakson aikana.
Opinnäytetyöprosessin ansiosta ohjelmistokehittäjä oppi valtavasti työhön ja työn kehittämiseen liittyvää uutta asiaa, sekä lisäsi useita eri käytäntöjä ja työkaluja arkeensa. Ohjelmistokehittäjä motivoitui kehittäjäkokemuksen parantamisesta ja ketteristä työskentelytavoista, joita hän harjoitti opinnäytetyön kirjoittamisen aikana tekemässään työssä.
