Miten suuret ikäluokat käyttävät sosiaalista mediaa
Oikarinen, Petra (2014)
Oikarinen, Petra
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713092
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin miten suuret ikäluokat käyttävät sosiaalista mediaa. Tavoitteena oli saada vastauksia eläkeläisten yleisestä verkkokäyttäytymisestä, suosituista sosiaalisen me-dian kanavista ja niiden käytöstä sekä laitteiden ja ajankäytön jakautumisesta. Tutkimuksen kohderyhmä oli vuosina 1945-1950 syntyneet eläkeläiset.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurio Oy. Toimeksianto oli osa Kurio Oy:n ja Laurea-ammattikorkeakoulun yhteistyöhanketta. Tämä laa-ja kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus –hanke syntyi tarpeesta saada markkinoita kiinnosta-vaa sekä ajankohtaista tietoa kotimaisesta kuluttajakäyttäytymisestä digitaalisissa kanavissa.
Teoriaosassa kuvailen sosiaalista mediaa ja verkkokäyttäytymistä yleensä. Tämän jälkeen jat-kan kertomalla tarkemmin suurten ikäluokkien sosiaalisen median käytöstä, yleisestä verkko-käyttäytymisestä sekä heidän roolistaan kuluttajina. Tässä osassa keskeiset käsitteet ovat so-siaalisen media, suuret ikäluokat, verkkokäyttäytyminen sekä yritysten ja kuluttajien välinen suhde.
Opinnäytetyössä suoritettiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus kevään 2014 aikana. Tie-donkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu ja havainnointi. Laadulliset teemahaastat-telut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja aineiston ana-lyysissä hyödynnettiin sisällönanalyysiä sekä teemoittelua.
Haastattelujen ja havainnoinnin kautta saadut tulokset tukivat hyvin teoriapohjaa ja aikai-sempien tutkimusten tuloksia. Merkittävä aiemmasta aineistoista poikkeava havainto on, että suurten ikäluokkien sosiaalisen median käyttö on viime vuosina kasvanut dramaattisesti. Mer-kittävää kasvua voidaan odottaa myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä on käytetty sekä kotimaisia että vieraskielisiä lähteitä. Työssä on hyödynnet-ty kirjallisuutta, artikkeleita, verkkojulkaisuja, tilastoja sekä muuta tutkimuskirjallisuutta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurio Oy. Toimeksianto oli osa Kurio Oy:n ja Laurea-ammattikorkeakoulun yhteistyöhanketta. Tämä laa-ja kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus –hanke syntyi tarpeesta saada markkinoita kiinnosta-vaa sekä ajankohtaista tietoa kotimaisesta kuluttajakäyttäytymisestä digitaalisissa kanavissa.
Teoriaosassa kuvailen sosiaalista mediaa ja verkkokäyttäytymistä yleensä. Tämän jälkeen jat-kan kertomalla tarkemmin suurten ikäluokkien sosiaalisen median käytöstä, yleisestä verkko-käyttäytymisestä sekä heidän roolistaan kuluttajina. Tässä osassa keskeiset käsitteet ovat so-siaalisen media, suuret ikäluokat, verkkokäyttäytyminen sekä yritysten ja kuluttajien välinen suhde.
Opinnäytetyössä suoritettiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus kevään 2014 aikana. Tie-donkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu ja havainnointi. Laadulliset teemahaastat-telut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja aineiston ana-lyysissä hyödynnettiin sisällönanalyysiä sekä teemoittelua.
Haastattelujen ja havainnoinnin kautta saadut tulokset tukivat hyvin teoriapohjaa ja aikai-sempien tutkimusten tuloksia. Merkittävä aiemmasta aineistoista poikkeava havainto on, että suurten ikäluokkien sosiaalisen median käyttö on viime vuosina kasvanut dramaattisesti. Mer-kittävää kasvua voidaan odottaa myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä on käytetty sekä kotimaisia että vieraskielisiä lähteitä. Työssä on hyödynnet-ty kirjallisuutta, artikkeleita, verkkojulkaisuja, tilastoja sekä muuta tutkimuskirjallisuutta.