Fysioterapian asiakaslähtöisyyden kehittämishanke Lahden kaupunginsairaalassa
Vierula, Soili (2014)
Vierula, Soili
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061813138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061813138
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämishankkeena Lahden kaupunginsairaalan laitosfysio- ja toimintaterapian yksikössä. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää asiakaslähtöisyyden toteutumista fysioterapian palveluissa sairaalan vuodeosastoilla ja kehittää yksikön asiakasymmärrystä. Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää Lahden kaupunginsairaalan ikääntyneiden asiakkaiden asiakaslähtöisen fysioterapian toimintamalli. Tämä saavutettiin määrittelemällä mitä asiakaslähtöisyys sairaalan fysioterapiapalveluissa tarkoittaa.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, joka eteni syklisesti pienryhmäkeskustelujen tahdissa. Tiedonkeruu oli keskeisessä roolissa läpi hankkeen, koska aiempi aineisto toimi aina osana seuraavan keskusteluryhmän teemarunkoa. Ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin kuntoutuja-asiakkaiden ja sairaalaorganisaation sisäisten asiakkaiden kokemuksia ja ajatuksia fysioterapian asiakaslähtöisyydestä. Kehittämishankkeen toisessa vaiheessa asiakaslähtöisyyttä pohdittiin fysioterapiapalveluja toteuttavien työntekijöiden ryhmäkeskusteluissa ja kolmannessa vaiheessa esimiesten keskustelussa. Fysioterapian asiakaslähtöisyyden kehittämishanke tuotti laajan aineiston.
Kehittämishankkeen viimeisessä vaiheessa työyhteisössä käytiin läpi kaikkien ryhmäkeskustelujen keskeisin aineisto peilaten asiakaslähtöisyyden teoriaan. Tämän pohjalta määriteltiin yhdessä sairaalan asiakaslähtöisen fysioterapian toimintamalli. Ryhmäkeskustelut itsessään olivat yhteisen asiakasymmärryksen kehittymisen prosessille keskeisiä tilanteita. Kehittämishankkeessa avattiin ja määriteltiin yksikön oma asiakaslähtöisyyden käsite ja tehtiin se näkyväksi.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, joka eteni syklisesti pienryhmäkeskustelujen tahdissa. Tiedonkeruu oli keskeisessä roolissa läpi hankkeen, koska aiempi aineisto toimi aina osana seuraavan keskusteluryhmän teemarunkoa. Ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin kuntoutuja-asiakkaiden ja sairaalaorganisaation sisäisten asiakkaiden kokemuksia ja ajatuksia fysioterapian asiakaslähtöisyydestä. Kehittämishankkeen toisessa vaiheessa asiakaslähtöisyyttä pohdittiin fysioterapiapalveluja toteuttavien työntekijöiden ryhmäkeskusteluissa ja kolmannessa vaiheessa esimiesten keskustelussa. Fysioterapian asiakaslähtöisyyden kehittämishanke tuotti laajan aineiston.
Kehittämishankkeen viimeisessä vaiheessa työyhteisössä käytiin läpi kaikkien ryhmäkeskustelujen keskeisin aineisto peilaten asiakaslähtöisyyden teoriaan. Tämän pohjalta määriteltiin yhdessä sairaalan asiakaslähtöisen fysioterapian toimintamalli. Ryhmäkeskustelut itsessään olivat yhteisen asiakasymmärryksen kehittymisen prosessille keskeisiä tilanteita. Kehittämishankkeessa avattiin ja määriteltiin yksikön oma asiakaslähtöisyyden käsite ja tehtiin se näkyväksi.