Brändin nykytila ja kehittäminen : case Lempikoru
Oksanen, Anniina (2023)
Oksanen, Anniina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912025
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Lempikoru-brändin nykytila ja selvittää kehitystä kaipaavat osa-alueet. Työssä keskityttiin tutkimaan kultasepänalan tilannetta ja Lempikoru-brändin mahdollisuuksia ja kehitystarpeita määritelläkseen tavoitteet ja saavuttaakseen tavoitellun aseman markkinoilla.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, teoreettisesta ja toiminnallisesta osasta. Tutkimus-menetelmänä käytettiin havainnointia. Teoriaosuudessa tarkasteltiin alan nykytilaa, yrityksen tavoitteita ja strategiaa, sekä brändikäsitystä. Toiminnallisessa osuudessa tarkasteltiin Lempikorun nykytilaa teoriapohjaan peilaten ja Lempikorun työryhmän havaintojen pohjalta määriteltiin kehitystarpeet.
Tutkimuksen tuloksena selvisi brändin nykytila, kehitystarpeet ja heikkoudet, vahvuudet sekä mahdollisuudet suhteessa kilpailijoihin ja jälleenmyyjien tarpeisiin. Lempikoru-brändin työryhmä sai opinnäytetyön tuloksena konkreettisia kehitysideoita ja vahvistusta käsitykselleen tarvittavien toimenpiteiden merkityksellisyydestä.
Tutkimuksen perusteella brändi on asiakkaiden kokemusten summa ja mielikuva syntyy yksilöllisestä asiakaskokemuksesta. Johdonmukaisella brändiviestinnällä voimme vaikuttaa toivottujen mielikuvien syntymiseen.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, teoreettisesta ja toiminnallisesta osasta. Tutkimus-menetelmänä käytettiin havainnointia. Teoriaosuudessa tarkasteltiin alan nykytilaa, yrityksen tavoitteita ja strategiaa, sekä brändikäsitystä. Toiminnallisessa osuudessa tarkasteltiin Lempikorun nykytilaa teoriapohjaan peilaten ja Lempikorun työryhmän havaintojen pohjalta määriteltiin kehitystarpeet.
Tutkimuksen tuloksena selvisi brändin nykytila, kehitystarpeet ja heikkoudet, vahvuudet sekä mahdollisuudet suhteessa kilpailijoihin ja jälleenmyyjien tarpeisiin. Lempikoru-brändin työryhmä sai opinnäytetyön tuloksena konkreettisia kehitysideoita ja vahvistusta käsitykselleen tarvittavien toimenpiteiden merkityksellisyydestä.
Tutkimuksen perusteella brändi on asiakkaiden kokemusten summa ja mielikuva syntyy yksilöllisestä asiakaskokemuksesta. Johdonmukaisella brändiviestinnällä voimme vaikuttaa toivottujen mielikuvien syntymiseen.