Perinteinen markkinointi osana festivaalimarkkinointia 2020-luvulla
Lehtomäki, Marjukka (2023)
Lehtomäki, Marjukka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912098
Tiivistelmä
Perinteinen markkinointi on saanut rinnalleen kilpailua maailman digitalisoituessa. Digitaaliset markkinoinnin muodot ovat kehittyneet nopeasti. Työssä tutkitaan, löytyykö perinteiselle markkinoinnille enää jalansijaa muuttuneessa ja jatkuvasti kehittyvässä markkinointiviestinnässä. Tutkimus on rajattu käsittelemään suomalaisten festivaalien markkinointiviestintää ja analysoimaan, kuinka festivaalit käyttävät kuluvalla vuosikymmenellä perinteisen markkinoinnin keinoja omassa markkinoinnissaan. Työssä pohditaan myös festivaalimarkkinoinnin tulevaisuutta sekä monimediallisen mainonnan tuomaa lisäarvoa osana festivaalien markkinointia.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu alan kirjallisuudesta, verkkolähteistä sekä toteutetuista teemahaastatteluista. Haastateltavat henkilöt ovat valittujen suomalaisten musiikkifestivaalien markkinoinnista vastaavia ammattilaisia. Haastatteluiden kautta tarkastellaan festivaalien edeltävän tapahtumavuoden markkinointia sekä millaisia perinteisen markkinoinnin keinoja festivaali käyttää.
Perinteisen markkinoinnin kanavat osoittautuivat edelleen kuuluvan osaksi haastateltavien festivaalien markkinointiin. Tuloksissa ilmeni hajontaa, sillä osa haastateltavista piti perinteistä markkinointia tärkeänä osana festivaalien markkinointistrategiaa myös lähitulevaisuudessa, kun taas osa uskoi perinteisen markkinoinnin heikentymiseen. Yhdeksi työn kan-nalta oleelliseksi termiksi nousi monimediallinen mainonta, sillä haastateltavat nostivat mo-nikanavaisen markkinoinnin olevan vaikuttavin ja tavoittavin tapa tehdä festivaalin markkinointia.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu alan kirjallisuudesta, verkkolähteistä sekä toteutetuista teemahaastatteluista. Haastateltavat henkilöt ovat valittujen suomalaisten musiikkifestivaalien markkinoinnista vastaavia ammattilaisia. Haastatteluiden kautta tarkastellaan festivaalien edeltävän tapahtumavuoden markkinointia sekä millaisia perinteisen markkinoinnin keinoja festivaali käyttää.
Perinteisen markkinoinnin kanavat osoittautuivat edelleen kuuluvan osaksi haastateltavien festivaalien markkinointiin. Tuloksissa ilmeni hajontaa, sillä osa haastateltavista piti perinteistä markkinointia tärkeänä osana festivaalien markkinointistrategiaa myös lähitulevaisuudessa, kun taas osa uskoi perinteisen markkinoinnin heikentymiseen. Yhdeksi työn kan-nalta oleelliseksi termiksi nousi monimediallinen mainonta, sillä haastateltavat nostivat mo-nikanavaisen markkinoinnin olevan vaikuttavin ja tavoittavin tapa tehdä festivaalin markkinointia.