Ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden digivalmiudet ja suhtautuminen digitalisaation - teemahaastattelu ikääntyneille
Lötjönen, Ilari; Korkalainen, Jari (2023)
Lötjönen, Ilari
Korkalainen, Jari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912158
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja teknologia kehittyvät koko ajan ja ovat yhä enemmän läsnä arkipäiväises-sä elämässä sekä yhteiskunnan muutoksessa. Tämä vaikuttaa myös terveydenhuollon palveluiden tuottamiseen ja asiakkaiden hoidon suunnitteluun.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden digival-miuksia ja heidän suhtautumistaan digitalisaatioon. Opinnäytetyömme tutkimustehtävänä oli selvittää, millainen on kotihoidon asiakkaan oma kokemus digivalmiuksistaan sekä millainen on kotihoidon asiakkaan suhtautuminen digitalisaatiota kohtaan. Tämä opinnäy-tetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineistot kerättiin teemahaastatteluin. Tulokset on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin perustein.
Haastateltavat kokivat oman digiosaamisen olevan tarpeisiinsa nähden tarvittavalla tasol-la, ja se on rakentunut työ- ja koulutushistorian sekä läheisten antaman tuen kautta. Tek-nologisia laitteita käytettiin pääasiassa verkkopankissa asiointiin ja yhteydenpitoon.
Haastateltavien suhtautuminen digitalisaation kehitykseen oli pääsääntöisesti myönteistä. Teknologiset laitteet sekä terveydenhuollon tarjoamat etäyhteydet olivat antaneet mah-dollisuuden käyttää palveluita poistumatta omasta kodista. Myönteisistä kokemuksista huolimatta haastateltavien keskuudessa koettiin tarve myös päästä lähivastaanotolle. Johtopäätöksenä voidaankin todeta, että digitalisaation kehityksestä on enemmän hyötyä kuin haittaa.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden digival-miuksia ja heidän suhtautumistaan digitalisaatioon. Opinnäytetyömme tutkimustehtävänä oli selvittää, millainen on kotihoidon asiakkaan oma kokemus digivalmiuksistaan sekä millainen on kotihoidon asiakkaan suhtautuminen digitalisaatiota kohtaan. Tämä opinnäy-tetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineistot kerättiin teemahaastatteluin. Tulokset on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin perustein.
Haastateltavat kokivat oman digiosaamisen olevan tarpeisiinsa nähden tarvittavalla tasol-la, ja se on rakentunut työ- ja koulutushistorian sekä läheisten antaman tuen kautta. Tek-nologisia laitteita käytettiin pääasiassa verkkopankissa asiointiin ja yhteydenpitoon.
Haastateltavien suhtautuminen digitalisaation kehitykseen oli pääsääntöisesti myönteistä. Teknologiset laitteet sekä terveydenhuollon tarjoamat etäyhteydet olivat antaneet mah-dollisuuden käyttää palveluita poistumatta omasta kodista. Myönteisistä kokemuksista huolimatta haastateltavien keskuudessa koettiin tarve myös päästä lähivastaanotolle. Johtopäätöksenä voidaankin todeta, että digitalisaation kehityksestä on enemmän hyötyä kuin haittaa.