Verkkokaupan näkyvyyden parantaminen ja sisällön päivittäminen: case Hiushuone Mari Vilhonen Oy
Turunen, Katriina (2023)
Turunen, Katriina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912176
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli verkkokaupan näkyvyyden parantaminen ja sen sisällön päivittäminen parturi-kampaajayrittäjä Mari Vilhosen yritykselle Hiushuone Mari Vilhonen Oy. Tärkeimpänä tavoitteena oli lisätä liikennettä verkkokauppaan hakukoneoptimoinnin, hakusanamainosten ja sisältömarkkinoinnin keinoin. Työssä muokattiin myös yrittäjän kotisivuja. Hiushuone Mari Vilhonen Oy on toiminnassaan erikoistunut peruukkien, hiuslisäkkeiden, päähineiden sekä hiustuuhenteen kivijalka- ja verkkokauppamyyntiin, mukauttamiseen ja sovittamiseen.
Opinnäytetyö jaetaan teoriaosioon ja toiminnalliseen osioon. Teoriaosion lähdeaineistoina olivat alan asiantuntijoiden kirjoittama kirjallisuus ja asiantuntijablogit. Toiminnallisessa osiossa lähteinä olivat erilaiset ohjeet, joita teoriatiedon lisäksi sovellettiin työvaiheiden suorittamiseen. Työvaiheiden suorittaminen oli kokeilevaa ja ne dokumentoitiin työhön yksityiskohtaisesti. Työssä suoritettiin verkkokaupan hakukoneoptimointia, sisältömarkkinointia videon keinoin, hakusanamainontaa, konversioseurantaa ja verkkokauppaan lisättiin peruukkeja.
Työn lopputuloksena toimeksiantajan verkkokauppa on hakukoneoptimoitu, sen sisältöä on päivitetty ja sen näkyvyyttä on pyritty kasvattamaan. Verkkokaupan konversioseuranta on otettu käyttöön ja kotisivujen ulkonäkö on muuttunut. Työn tuloksia analysoitiin ja niiden perusteella kirjoitettiin kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle jatkoa varten.
Opinnäytetyö jaetaan teoriaosioon ja toiminnalliseen osioon. Teoriaosion lähdeaineistoina olivat alan asiantuntijoiden kirjoittama kirjallisuus ja asiantuntijablogit. Toiminnallisessa osiossa lähteinä olivat erilaiset ohjeet, joita teoriatiedon lisäksi sovellettiin työvaiheiden suorittamiseen. Työvaiheiden suorittaminen oli kokeilevaa ja ne dokumentoitiin työhön yksityiskohtaisesti. Työssä suoritettiin verkkokaupan hakukoneoptimointia, sisältömarkkinointia videon keinoin, hakusanamainontaa, konversioseurantaa ja verkkokauppaan lisättiin peruukkeja.
Työn lopputuloksena toimeksiantajan verkkokauppa on hakukoneoptimoitu, sen sisältöä on päivitetty ja sen näkyvyyttä on pyritty kasvattamaan. Verkkokaupan konversioseuranta on otettu käyttöön ja kotisivujen ulkonäkö on muuttunut. Työn tuloksia analysoitiin ja niiden perusteella kirjoitettiin kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle jatkoa varten.