Uniohjaus Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen perhesosiaalityössä - ryhmiin osallistuvien perheiden näkökulmat
Törmänen, Siiri (2023)
Törmänen, Siiri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912038
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisina Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen perhesosiaalityön järjestämät uniohjausryhmät on koettu, ja kuinka hyvin ne vastaavat niihin osallistuvien perheiden tarpeita. Tutkimuksen kohderyhmänä oli etänä ja läsnä pidettäviin uniohjausryhmiin tammi-huhtikuun 2023 aikana osallistuneet perheet. Kerätyn aineiston perusteella selvitettiin, onko etänä ja läsnä pidettäviin uniohjausryhmiin osallistuneiden perheiden kokemuksissa eroavaisuuksia.
Tietoperustassa käsiteltiin vauvan nukkumista ja vuorokausirytmin sekä rutiinien vaikutuksia siihen. Käsittelyssä oli myös vauvan unihaasteet, ja niiden heijastuminen vanhempien jaksamiseen. Lisäksi tietoperustassa kerrottiin vertaistuesta ja sen merkityksestä. Opinnäytetyössä hyödynnettiin alan kirjallisuutta sekä tutkimuksia aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyö toteutettiin perheille lähetetyllä sähköisellä kyselylomakkeella. Aineistoa analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla, ja lisäksi aineiston taustatietoja havainnoitiin. Tulosten mukaan uniohjausryhmät on koettu joko melko hyödyllisiksi tai ei kovin hyödyllisiksi. Tuloksista selvisi, ettei merkittäviä eroavaisuuksia ilmennyt etänä ja läsnä pidettävien ryhmämuotojen kokemusten välillä. Uniohjausryhmiin osallistuville perheille vertaistuen merkitys koettiin suurena. Uniohjausryhmiin toivottiin lisää vertaistuellista sisältöä yhteisen keskustelun kautta. Unikoulun rinnalle osallistujat kaipasivat myös muita lempeitä keinoja vauvan nukuttamisen tueksi.
Tulosten pohjalta kehitysehdotuksena uniohjausryhmille voidaan antaa vertaistuellisen sisällön lisäämistä esimerkiksi yhteisen keskustelun kautta, unikouluohjeistuksen laajentamista sekä muiden lempeiden vauvan nukuttamistapojen esittelemistä. Näillä tavoin ryhmiä voitaisiin muokata vastaamaan entistä paremmin perheiden tarpeita.
Asiasanat: vuorokausirytmi, unihaasteet, uniohjaus, vertaistuki The purpose of this Bachelor’s thesis was to find out how the sleep counceling groups organized by family social work of Western Uusimaa Wellbeing Services County are experienced, and how well they meet the needs of the participating families. The target group of the research were the families who took part in the sleep counceling group either remotely or live from January to April in 2023. On the basis of research material, it was examined if there were any differences between the experiences of remote sleep counceling group and live sleep counceling group participants.
The theoretical background of this thesis was about sleeping of babies, and how circadian rhythm and routines impact it. The sleeping challenges of babies and their impact on parents' coping were also discussed. In addition, peer support and the significance of it were discussed. The thesis took advantage of literature and research in the field concerning the subject.
Qualitative research method was used in this thesis. An electronic questionnaire was sent to families. The data was analysed by using qualitative content analysis, and the background information of the data was observed. The results indicate that sleep counceling groups were experienced to be either quite useful or not very useful. The results show that there are no significant differences between the experiences of remote and live group sessions. The participating families of sleep counceling groups found peer support to be important. More peer supportive content via common interaction was requested. In addition to sleep school the participants longed for other gentle ways to support the process of putting the baby to sleep.
Based on results the development proposals of sleep counceling groups are about adding peer supportive content for instance through common interaction, expanding the sleep school instructions, and demonstrating other gentle ways of putting baby to sleep. In these ways the groups can be modified to meet better the needs of families.
Keywords: circadian rhythm, sleep challenges, sleep counceling, peer support
Tietoperustassa käsiteltiin vauvan nukkumista ja vuorokausirytmin sekä rutiinien vaikutuksia siihen. Käsittelyssä oli myös vauvan unihaasteet, ja niiden heijastuminen vanhempien jaksamiseen. Lisäksi tietoperustassa kerrottiin vertaistuesta ja sen merkityksestä. Opinnäytetyössä hyödynnettiin alan kirjallisuutta sekä tutkimuksia aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyö toteutettiin perheille lähetetyllä sähköisellä kyselylomakkeella. Aineistoa analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla, ja lisäksi aineiston taustatietoja havainnoitiin. Tulosten mukaan uniohjausryhmät on koettu joko melko hyödyllisiksi tai ei kovin hyödyllisiksi. Tuloksista selvisi, ettei merkittäviä eroavaisuuksia ilmennyt etänä ja läsnä pidettävien ryhmämuotojen kokemusten välillä. Uniohjausryhmiin osallistuville perheille vertaistuen merkitys koettiin suurena. Uniohjausryhmiin toivottiin lisää vertaistuellista sisältöä yhteisen keskustelun kautta. Unikoulun rinnalle osallistujat kaipasivat myös muita lempeitä keinoja vauvan nukuttamisen tueksi.
Tulosten pohjalta kehitysehdotuksena uniohjausryhmille voidaan antaa vertaistuellisen sisällön lisäämistä esimerkiksi yhteisen keskustelun kautta, unikouluohjeistuksen laajentamista sekä muiden lempeiden vauvan nukuttamistapojen esittelemistä. Näillä tavoin ryhmiä voitaisiin muokata vastaamaan entistä paremmin perheiden tarpeita.
Asiasanat: vuorokausirytmi, unihaasteet, uniohjaus, vertaistuki
The theoretical background of this thesis was about sleeping of babies, and how circadian rhythm and routines impact it. The sleeping challenges of babies and their impact on parents' coping were also discussed. In addition, peer support and the significance of it were discussed. The thesis took advantage of literature and research in the field concerning the subject.
Qualitative research method was used in this thesis. An electronic questionnaire was sent to families. The data was analysed by using qualitative content analysis, and the background information of the data was observed. The results indicate that sleep counceling groups were experienced to be either quite useful or not very useful. The results show that there are no significant differences between the experiences of remote and live group sessions. The participating families of sleep counceling groups found peer support to be important. More peer supportive content via common interaction was requested. In addition to sleep school the participants longed for other gentle ways to support the process of putting the baby to sleep.
Based on results the development proposals of sleep counceling groups are about adding peer supportive content for instance through common interaction, expanding the sleep school instructions, and demonstrating other gentle ways of putting baby to sleep. In these ways the groups can be modified to meet better the needs of families.
Keywords: circadian rhythm, sleep challenges, sleep counceling, peer support