Hius- ja kauneudenhoitoalan lisä- ja täydennyskoulutuksella uutta osaamista työelämään – Stadin ammattiopiston tarjoaman hius- ja kauneudenhoitoalan lisä- ja täydennyskoulutuksen tarpeen kartoittaminen ja kehittäminen
Into, Maarit (2023)
Into, Maarit
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912163
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa hius- ja kauneudenhoitoalan ammattilaisten mielipiteitä ja tarpeita alan ammattilaisille tarjottavan lisä- ja täydennyskoulutukseen kehittämiseksi. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisia ammatillisia aihealueita pidetään tärkeänä, minkä tasoista koulutuksen tulisi olla sekä selvittää koulutustilaisuuden järjestelyihin liittyviä tekijöitä kuten ajankohta, kesto, koulutusmuoto sekä hinta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää hius- ja kauneudenhoitoalan tulevaisuuden osaamistarpeita. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Stadin ammattiopisto.
Teoriaperustassa käsiteltiin lisä- ja täydennyskoulutusta ja sen merkitystä ammatillisen osaamisen kehittämisessä, jossa keskeisiä käsitteitä ovat ammatillinen ydinosaaminen sekä yleinen työelämäosaaminen. Ammatillinen kasvu käsitteenä sisältää ammattilaisena kasvamisen koko elämänkaaren aloittelijasta kohti asiantuntijuutta. Tulevaisuuden osaamistarpeiden ennakointi antaa suuntaviivoja ammatillisen koulutuksen ja työelämän kehittämiseen. Teoriaperustassa kuvataan hius- ja kauneudenhoitoalanalan ominaispiirteitä, alan osaamisvaatimuksia sekä alalle kouluttautumisen väyliä. Opinnäytetyössä hyödynnettiin toimintatutkimuksen lähestymistapaa. Tutkimusmenetelminä olivat kysely, strukturoidut haastattelut sekä yhteisöllinen ideointimenetelmä. Kysely ja strukturoitu haastattelu toteutettiin sähköisellä Forms-lomakkeella. Tavoitteena oli selvittää hius- ja kauneudenhoitoalan ammattilaisten näkemyksiä lisä- ja täydennyskoulutuksesta. Yhteisöllinen ideointimenetelmä toteutettiin yhteistyössä Stadin ammattiopiston liiketoiminnan kehittämisen projektiryhmän kanssa.
Saatujen tuloksien pohjalta voitiin todeta keskeisimpiä hius- ja kauneudenhoitoalan ammattilaisten toiveita ja tarpeita alan lisä- ja täydennyskoulutuksen kehittämisen tueksi. Lisä- ja täydennyskoulutus koetaan kiinnostavaksi, kun aihesisältö, koulutuksen taso ja käytännön ratkaisut vastaavat osaamistarpeeseen. Hius- ja kauneudenhoitoalalla on sekä yhteisiä että ammattialakohtaisia osaamisalueita. Tarpeellisimmaksi yhteiseksi aihealueeksi nousi kosmetiikan kemiaan, tuotetuntemukseen ja raaka-aineisiin liittyvä koulutussisältö. Kauneudenhoitoalan aihealueista esiin nousi ekologiset kauneudenhoitopalvelut ja hiusalalla puolestaan keskeiset ydinosaamisalueet kuten hiustenleikkaukset, värjäykset ja kampaukset. Tulevaisuuden osaamistarpeiksi nousivat digitaliset ratkaisut sekä asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaidot.
Kehittämistuotoksena syntyi hius- ja kauneudenhoitoalan ammattilaisille suunnatun lisä- ja täydennyskoulutuksen suunnittelun malli. Malli on hyödynnettävissä koulutustilaisuuksien suunnittelussa. Toimeksiantaja koki tulosten olevan kiinnostavia ja hyödynnettävissä tulevassa suunnittelutyössä. Jatkokehityksenä vastaavanlaisia työelämän osaamistarvekartoituksia laadittaessa olisi hyvä antaa enemmän painoarvoa tulevaisuuden osaamistarpeiden kartoittamiselle. Kyselyjen ja haastattelujen viestikanavaa on syytä pohtia, mitä kautta tavoittaa parhaiten valitun kohderyhmän vastaamisaktiivisuuden lisäämiseksi?
Teoriaperustassa käsiteltiin lisä- ja täydennyskoulutusta ja sen merkitystä ammatillisen osaamisen kehittämisessä, jossa keskeisiä käsitteitä ovat ammatillinen ydinosaaminen sekä yleinen työelämäosaaminen. Ammatillinen kasvu käsitteenä sisältää ammattilaisena kasvamisen koko elämänkaaren aloittelijasta kohti asiantuntijuutta. Tulevaisuuden osaamistarpeiden ennakointi antaa suuntaviivoja ammatillisen koulutuksen ja työelämän kehittämiseen. Teoriaperustassa kuvataan hius- ja kauneudenhoitoalanalan ominaispiirteitä, alan osaamisvaatimuksia sekä alalle kouluttautumisen väyliä. Opinnäytetyössä hyödynnettiin toimintatutkimuksen lähestymistapaa. Tutkimusmenetelminä olivat kysely, strukturoidut haastattelut sekä yhteisöllinen ideointimenetelmä. Kysely ja strukturoitu haastattelu toteutettiin sähköisellä Forms-lomakkeella. Tavoitteena oli selvittää hius- ja kauneudenhoitoalan ammattilaisten näkemyksiä lisä- ja täydennyskoulutuksesta. Yhteisöllinen ideointimenetelmä toteutettiin yhteistyössä Stadin ammattiopiston liiketoiminnan kehittämisen projektiryhmän kanssa.
Saatujen tuloksien pohjalta voitiin todeta keskeisimpiä hius- ja kauneudenhoitoalan ammattilaisten toiveita ja tarpeita alan lisä- ja täydennyskoulutuksen kehittämisen tueksi. Lisä- ja täydennyskoulutus koetaan kiinnostavaksi, kun aihesisältö, koulutuksen taso ja käytännön ratkaisut vastaavat osaamistarpeeseen. Hius- ja kauneudenhoitoalalla on sekä yhteisiä että ammattialakohtaisia osaamisalueita. Tarpeellisimmaksi yhteiseksi aihealueeksi nousi kosmetiikan kemiaan, tuotetuntemukseen ja raaka-aineisiin liittyvä koulutussisältö. Kauneudenhoitoalan aihealueista esiin nousi ekologiset kauneudenhoitopalvelut ja hiusalalla puolestaan keskeiset ydinosaamisalueet kuten hiustenleikkaukset, värjäykset ja kampaukset. Tulevaisuuden osaamistarpeiksi nousivat digitaliset ratkaisut sekä asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaidot.
Kehittämistuotoksena syntyi hius- ja kauneudenhoitoalan ammattilaisille suunnatun lisä- ja täydennyskoulutuksen suunnittelun malli. Malli on hyödynnettävissä koulutustilaisuuksien suunnittelussa. Toimeksiantaja koki tulosten olevan kiinnostavia ja hyödynnettävissä tulevassa suunnittelutyössä. Jatkokehityksenä vastaavanlaisia työelämän osaamistarvekartoituksia laadittaessa olisi hyvä antaa enemmän painoarvoa tulevaisuuden osaamistarpeiden kartoittamiselle. Kyselyjen ja haastattelujen viestikanavaa on syytä pohtia, mitä kautta tavoittaa parhaiten valitun kohderyhmän vastaamisaktiivisuuden lisäämiseksi?