Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalinen vastuu ruokamatkailussa

Hotma, Hanna-Pauliina (2023)

Avaa tiedosto
Hotma_Hanna.pdf (639.8Kt)
Lataukset: 


Hotma, Hanna-Pauliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112333
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä Sosiaalinen vastuu ruokamatkailussa tavoitteena oli löytää ja tuottaa kehittämisehdotuksia ja -ideoita toimeksiantajalle sekä ruokamatkailutoimijoille. Tarkoituksena oli selvittää, miten sosiaalinen vastuu näkyy ruokamatkailussa markkinointiviestinnässä. Opinnäyteyön toimeksiantajana oli Suomen ruokamatkailua edistävä Hungry for Finland - ruokamatkailuhanke.

Opinnäytetyön tietoperusta koostui ruokamatkailusta, sosiaalisen vastuun määrittelemisestä, sertifikaateista sekä markkinointiviestinnästä. Sosiaalinen vastuu on osa kestävää kehitystä ja se ilmenee ruokamatkailussa usealla eri tavalla. Raaka-aineiden tuotannon läpinäkyvyys, sosiokulttuuristen aiheiden kuten perinteiden huomioiminen, paikallisuus sekä työntekijöiden hyvä ja reilu kohteleminen ovat osa ruokamatkailun sosiaalista vastuuta. Everettin (2016) mukaan ruokamatkailu on yksi erikoismatkailujen kategorioista. Se on yksinkertaisimmillaan matkailua, jota motivoi ruoka. Markkinointiviestinnällä tuetaan yrityksen tavoitteita saavuttaa uusia asiakkaita. Yhtenä viestintävälineenä käytetään yleensä verkkosivuja, joiden avulla pyritään herättämään asiakkaan kiinnostus ja tiedottamaan yrityksen palveluista.

Opinnäytetyön muoto oli toiminnallinen. Toiminnallisessa osuudessa kerättiin internetissä tapahtuvalla havainnoinnilla case-esimerkkejä. Tietoperustaan pohjautuvaa havainnointirunkoa käytettiin rajaamaan havainnointia. Tämän jälkeen selvitettiin kuinka sosiaalisesta vastuusta viestitään ruoka- ja matkailualalla sekä ruokatapahtumissa. Case-esimerkkejä valikoitui 12 kappaletta noin 800 eri ruokamatkailutoimijan joukosta. Case-esimerkkien viestinnästä nousi esille seitsemän teemaa, joita kannattaa hyödyntää sosiaalisesta vastuullisuudesta viestimisestä verkkosivuilla.

Opinnäytetyön tulosten pohjalta on esitetty viisi kehitysehdotusta Suomen ruokamatkailutoimijoille. Ehdotukset käsittelevät sosiaalisesta vastuusta viestimistä sekä sosiaalisen vastuun esittelemisestä omassa yritystoiminnassa. Kaikista tärkein ehdotus on, että kestävästä kehityksestä ja vastuullisuudesta viestittäisiin enemmän ja selkeästi sekä verkkosivuilla että sosiaalisen median kanavissa. Muut kehitysehdotukset ovat: ole reilu työnantaja, viesti sosiaalisesta vastuusta tarinalla tai tosiasioilla, viesti esteettömyydestä ja saavutettavuudesta sekä hanki sertifikaatti vahvistamaan yrityksen vastuullista toimintaa. Opinnäytetyön toimeksiantaja koki tulokset hyödyllisenä ja käytännöllisinä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste