Vihreä vastuu - Palvelutuotteen viestintäsuunnitelma
Kärkkäinen, Jenna (2023)
Kärkkäinen, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112393
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Vihreä vastuu- hankkeen toimeksiantona. Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli vastuullisuusviestinnän suunnitelman luominen tilitoimistoille. Tavoitteena oli kehittää tilitoimistoille dynaaminen viestintäsuunnitelma, jota hyödyntäen voidaan viestiä tehokkaasti ja uskottavasti vastuullisuudesta. Yhteistyöhankkeessa on mukana Laurea- ja LAB-ammattikorkeakoulut sekä muutama tilitoimisto.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostettiin kirjallisuuden avulla vastuullisuutta, kuten sen määritelmää, ulottuvuuksia ja merkitystä yrityksen maineenhallintaan. Lisäksi teoriaperusta keskittyi viestintään ilmiönä ja sen peruskäsitteitä sekä viestintästrategian luomista vastuullisuuden näkökulmat huomioiden.
Viestintäsuunnitelman laatimisen taustatutkimuksena käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää vastuullisuudesta viestimisen keskeisimpien asioiden ja käytänteiden kartoittamiseksi. Puolistrukturoiduissa teemahaastatteluissa haastateltiin kolmea viestinnän ammattilaista.
Työn lopputuotoksena syntyi tilitoimistoille viestintäsuunnitelma vastuullisuudesta viestimiseen. Viestintäsuunnitelma sisältää teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuksesta korostuneiden havaintojen pohjalta sisältöehdotuksia ja ohjeistuksia viestinnän toteutukseen. Ohjeistuksessa on ehdotus viestinnän vuosikellosta. Toiminnallisen työn lopputuotos on hyödynnettävissä tilitoimistojen viestinnän toteutuksessa sekä mahdollisten jatkotutkimusten ennakkomateriaalina. Opinnäytetyön tutkimustuloksia voidaan hyödyntää vastuullisuusviestinnän kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostettiin kirjallisuuden avulla vastuullisuutta, kuten sen määritelmää, ulottuvuuksia ja merkitystä yrityksen maineenhallintaan. Lisäksi teoriaperusta keskittyi viestintään ilmiönä ja sen peruskäsitteitä sekä viestintästrategian luomista vastuullisuuden näkökulmat huomioiden.
Viestintäsuunnitelman laatimisen taustatutkimuksena käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää vastuullisuudesta viestimisen keskeisimpien asioiden ja käytänteiden kartoittamiseksi. Puolistrukturoiduissa teemahaastatteluissa haastateltiin kolmea viestinnän ammattilaista.
Työn lopputuotoksena syntyi tilitoimistoille viestintäsuunnitelma vastuullisuudesta viestimiseen. Viestintäsuunnitelma sisältää teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuksesta korostuneiden havaintojen pohjalta sisältöehdotuksia ja ohjeistuksia viestinnän toteutukseen. Ohjeistuksessa on ehdotus viestinnän vuosikellosta. Toiminnallisen työn lopputuotos on hyödynnettävissä tilitoimistojen viestinnän toteutuksessa sekä mahdollisten jatkotutkimusten ennakkomateriaalina. Opinnäytetyön tutkimustuloksia voidaan hyödyntää vastuullisuusviestinnän kehittämisessä.