Uuden joukkorahoitusalustan mallintaminen Business Model Canvasin ja interaktiivisen prototyypin avulla
Mäkelä, Samuli; Sissi, Matleena (2023)
Mäkelä, Samuli
Sissi, Matleena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088469
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa uuden joukkorahoitusalustan liiketoiminnallisia mahdollisuuksia ja luoda alustaa havainnollistava interaktiivinen prototyyppi, joka ohjaa toimintaa kohti yrityksen perustamista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia uuden joukkorahoitusalustan liiketoimintamalli, Business Model Canvas -työkalua hyödyntäen, sekä kehittää alustaa havainnollistava prototyyppi. Aihe valikoitui kirjoittajien omien mielenkiinnon kohteiden pohjalta ja halusta perustaa oma yritys, eikä työssä ollut ulkoista toimeksiantajaa.
Opinnäytetyössä syvennyttiin pääasiallisesti joukkorahoitusalustan liiketoiminnallisten mahdollisuuksien kartoittamiseen, samalla tutustuen digitaalisen palvelun prototypointiin, jättäen kuitenkin muut palvelumuotoilunprosessin vaiheet vain vähäiselle tarkastelulle. Opinnäytetyön tavoitteen saavuttamisen kannalta tärkeimpinä nähtiin ansaintamallin ja arvolupauksen yksityiskohtaista tarkastelua.
Joukkorahoitus on digitaalisen kehityksen myötä voimakkaasti yleistynyt rahoituksen muoto. Rahoitusmuodon perimmäisenä tarkoituksena on kerätä tarvittava pääoma suurelta joukolta eri tahoja, kuten yrityksiltä ja yksityishenkilöiltä. Opinnäytetyössä syvennyttiin ainoastaan laina- ja
osakemuotoiseen joukkorahoitukseen.
Digitaalisilla alustoilla taas tarkoitetaan teknologian mahdollistamia järjestelmiä, jotka integroivat markkinoiden eri osapuolet harjoittamaan lisäarvoa tuottavaa toimintaa yhdelle alustalle. Digitaalisessa alustaliiketoiminnassa on oleellista, että kerätty data ja uusi tieto päätyvät takaisin alustaan, kehittäen toimintaa ja luoden uusia mahdollisuuksia arvonluontiin.
Opinnäytetyön kehittämismenetelminä käytettiin kilpailija-analyysiä sekä kahta erillistä kyselyä, kohdentaen ne eri asiakasryhmille. Myös havainnoinnilla oli merkityksellinen rooli molempien lopputuotosten kannalta. Kilpailija-analyysin ja kyselyiden perusteella saatiin tehtyä kattava analyysi joukkorahoituksen toimintaperiaatteista ja markkinoilla piilevistä mahdollisuuksista.
Kehittämistyön pohjalta selvisi, että joukkorahoitusmarkkina on hyvin keskittynyt ja näin ollen uudelle toimijalle olisi tilaa. Toteutuksessa huomattiin myös liiketoiminnan kannattavuuspotentiaalin muodostuvan korkeaksi. Kyselyistä havaittiin kuitenkin haasteita muun muassa joukkorahoituksen luotettavuuteen liittyen, minkä takia toiminnan läpinäkyvyys nousi keskiöön sekä Business Model Canvasin että prototyypin toteutuksessa. Kaiken kaikkiaan lopputuotoksina syntyneet Business Model Canvas ja interaktiivinen prototyyppi loivat konkreettisen pohjan yritysidean jatkokehittämiseksi.
Opinnäytetyössä syvennyttiin pääasiallisesti joukkorahoitusalustan liiketoiminnallisten mahdollisuuksien kartoittamiseen, samalla tutustuen digitaalisen palvelun prototypointiin, jättäen kuitenkin muut palvelumuotoilunprosessin vaiheet vain vähäiselle tarkastelulle. Opinnäytetyön tavoitteen saavuttamisen kannalta tärkeimpinä nähtiin ansaintamallin ja arvolupauksen yksityiskohtaista tarkastelua.
Joukkorahoitus on digitaalisen kehityksen myötä voimakkaasti yleistynyt rahoituksen muoto. Rahoitusmuodon perimmäisenä tarkoituksena on kerätä tarvittava pääoma suurelta joukolta eri tahoja, kuten yrityksiltä ja yksityishenkilöiltä. Opinnäytetyössä syvennyttiin ainoastaan laina- ja
osakemuotoiseen joukkorahoitukseen.
Digitaalisilla alustoilla taas tarkoitetaan teknologian mahdollistamia järjestelmiä, jotka integroivat markkinoiden eri osapuolet harjoittamaan lisäarvoa tuottavaa toimintaa yhdelle alustalle. Digitaalisessa alustaliiketoiminnassa on oleellista, että kerätty data ja uusi tieto päätyvät takaisin alustaan, kehittäen toimintaa ja luoden uusia mahdollisuuksia arvonluontiin.
Opinnäytetyön kehittämismenetelminä käytettiin kilpailija-analyysiä sekä kahta erillistä kyselyä, kohdentaen ne eri asiakasryhmille. Myös havainnoinnilla oli merkityksellinen rooli molempien lopputuotosten kannalta. Kilpailija-analyysin ja kyselyiden perusteella saatiin tehtyä kattava analyysi joukkorahoituksen toimintaperiaatteista ja markkinoilla piilevistä mahdollisuuksista.
Kehittämistyön pohjalta selvisi, että joukkorahoitusmarkkina on hyvin keskittynyt ja näin ollen uudelle toimijalle olisi tilaa. Toteutuksessa huomattiin myös liiketoiminnan kannattavuuspotentiaalin muodostuvan korkeaksi. Kyselyistä havaittiin kuitenkin haasteita muun muassa joukkorahoituksen luotettavuuteen liittyen, minkä takia toiminnan läpinäkyvyys nousi keskiöön sekä Business Model Canvasin että prototyypin toteutuksessa. Kaiken kaikkiaan lopputuotoksina syntyneet Business Model Canvas ja interaktiivinen prototyyppi loivat konkreettisen pohjan yritysidean jatkokehittämiseksi.