Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pelitapahtumien analysointi pelisuunnittelun tukena

Kivelä, Ville (2023)

 
Avaa tiedosto
Kivela_Ville.pdf (725.8Kt)
Lataukset: 


Kivelä, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212521
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää palvelu, jota Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijat voivat käyttää peliprojekteissa pelitapahtumien analysointiin. Palvelua varten tarvittiin pelimoottorille lisäosa, jolla tapahtumia voidaan lähettää palvelimelle. Tarvetta oli myös selainpohjaisen analysaattorin kehittämiselle, jolla pelien tapahtumia pystyttiin tarkastelemaan ja analysoimaan. Työssä käytetyn telemetriapalvelimen oli toinen opiskelija kehittänyt jo ennen tämän työn aloittamista. Työn toimeksiantajana toimi Kajaanin Ammattikorkeakoulu Oy.
Analytiikkaa käytetään monella eri alalla sen hyödyllisyyden vuoksi. Sen avulla voidaan tehdä dataan perustuvia päätöksiä sekä saada hyödyllistä tietoa, joka muuten jäisi huomaamatta. Pelitapahtumien analysointia käytetään pelien suunnittelun apuna, uusien pelien kehittämisessä sekä peleihin että pelaajien käyttäytymiseen liittyvissä tutkimuksissa. Datan visualisoimisella tieto saadaan paremmin esitettävään muotoon, jota on helpompi ymmärtää.
Työssä kehitettiin pelimoottorille lisäosa, joka voidaan liittää mihin tahansa samalla pelimoottorilla kehitettyyn peliin. Pelitapahtumien analysointia varten kehitettiin selainpohjainen analysaattori. Analysaattoriin toteutettiin muutamia hyödyllisiä visualisointeja sekä esimerkkejä siitä, miten palvelimelta saadaan luettua tietoa ja miten sitä voidaan käsitellä. Pelimoottorilla toteutettiin myös testisovellus, jolla esiteltiin lisäosan toiminnallisuus ja jota voidaan käyttää palvelun kokonaisuuden testaamiseen.
Aikaansaannoksena syntyi toimiva pelimoottorin lisäosa, joka voidaan konfiguroida eri peleille tapahtumien lähettämiseksi palvelimelle. Työssä toteutettu analysaattori ei sellaisenaan toimi jokaiselle pelille, mutta sitä voidaan käyttää esimerkkinä siitä, kuinka analysaattoria on mahdollista käyttää eri pelitapahtumien analysointiin. Testisovellus havainnollistaa, kuinka lisäosaa voidaan käyttää omassa peliprojektissa, ja se on myös hyödyllinen työkalu, kun halutaan testata eri pelitapahtumien lähettämistä palvelimelle pelin suunnitteluvaiheessa.
 
The goal of this thesis was to develop a service that Kajaani UAS students can use in their game projects to analyse gameplay events. For the service, a plugin for game engine that can be used to send events was needed. There was also a need to develop a browser-based analyser that could be used to view and analyse the events. The telemetry server used in the thesis had already been developed by another student before starting this thesis. This thesis was commissioned by Kajaani UAS Oy.
Analytics is used in many different fields because of its usefulness. It can be used to make data-based decisions and to obtain useful information that would otherwise go unnoticed. The analysis of gameplay events is used as assistance for game design and as a help to develop new games. It is also used in studies related to games and player behaviour. By visualising the data, the information is presented in a form that is easier to understand.
In this thesis, a plugin was developed for a game engine, which can be used in any game developed with the same engine. A browser-based analyser was developed to analyse the gameplay events. A few useful visualisations and examples how information can be read from the server and how it can be processed were implemented in the analyser. A test application was also implemented to present the functionality of the plugin and to test the entire service.
As a result of this thesis, a functional game engine plugin was developed, which can be configured for different games to send events to the server. The analyser that was implemented in this work will not work as such for every game, but it can be used as an example of how it is possible to analyse different game events. The test application illustrates how the plugin can be used in your own game project, and it is also a useful tool when you want to test sending different game events to the server during the games design phase.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste