Facebookin käyttö matkailuyrityksen markkinoinnissa
Liukko, Emmi (2014)
Liukko, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612985
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle, Guild Travel Ltd:lle, kehitysehdotuksia markkinointiin Facebookissa. Suomen matkojen myyntiin Iso-Britannian markkinoilla erikoistunut yritys koki tarvetta hyödyntää tehokkaasti uusia markkinointimahdollisuuksia, joita sosiaalisen median nousu on tuonut tullessaan. Tarkoituksena oli auttaa yritystä hyödyntämään Facebook yhteisöpalvelua tehokkaammin näkyvyyden lisäämiseen verkossa ja tätä kautta myynnin kasvattamiseen.
Sosiaalinen media on tärkeä osa nykyistä markkinointimaisemaa. Sen tarjoamat monipuoliset kanavat ja työkalut tarjoavat yrityksille mahdollisuuden olla yhteydessä kuluttajiin reaaliaikaisesti, vuorovaikutteisesti ja kustannustehokkaasti. Facebook on tällä hetkellä maailman suosituin sosiaalisen median kanava ja siksi arvokas ympäristö myös yrityksille olla läsnä. Matkailuun liittyen kuluttajat käyttävät Facebookia etenkin kokemusten jakamiseen muiden kanssa.
Haastattelemalla yrityksen työntekijää ja havainnoimalla yrityksen toimintaa Facebookissa, saatiin oleellista tietoa Facebook-markkinoinnin nykytilasta yrityksessä. Markkinoinnin tilannetta arvioitiin SWOT-analyysin avulla, josta esiin nousseet Facebookin käytön vahvuudet ja heikkoudet otettiin huomioon kehitysehdotuksissa. Benchmarkingin avulla vertailtiin Guild Travelin toimintaa kahden muun matkailu-alan yrityksen toimintaan Facebookissa ja etsittiin uusia ideoita.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että yrityksen Facebook-sivustolla toimittiin aktiivisesti ja tuotetut sisällöt olivat merkityksellisiä. Facebookin käyttöä varjosti kuitenkin tavoitteiden ja suunnitelmallisuuden puuttuminen, jonka korjaamiseen ensimmäinen kehitysehdotus suunnattiin. Tavoitteiden selkeyttämisen jälkeen yritys voi hyödyntää Facebookia entistä monipuolisemmin. Toinen kehitysehdotus tarjoaa esimerkin erilaisten sovellusten hyödyntämiseen yrityksessä.
Sosiaalinen media on tärkeä osa nykyistä markkinointimaisemaa. Sen tarjoamat monipuoliset kanavat ja työkalut tarjoavat yrityksille mahdollisuuden olla yhteydessä kuluttajiin reaaliaikaisesti, vuorovaikutteisesti ja kustannustehokkaasti. Facebook on tällä hetkellä maailman suosituin sosiaalisen median kanava ja siksi arvokas ympäristö myös yrityksille olla läsnä. Matkailuun liittyen kuluttajat käyttävät Facebookia etenkin kokemusten jakamiseen muiden kanssa.
Haastattelemalla yrityksen työntekijää ja havainnoimalla yrityksen toimintaa Facebookissa, saatiin oleellista tietoa Facebook-markkinoinnin nykytilasta yrityksessä. Markkinoinnin tilannetta arvioitiin SWOT-analyysin avulla, josta esiin nousseet Facebookin käytön vahvuudet ja heikkoudet otettiin huomioon kehitysehdotuksissa. Benchmarkingin avulla vertailtiin Guild Travelin toimintaa kahden muun matkailu-alan yrityksen toimintaan Facebookissa ja etsittiin uusia ideoita.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että yrityksen Facebook-sivustolla toimittiin aktiivisesti ja tuotetut sisällöt olivat merkityksellisiä. Facebookin käyttöä varjosti kuitenkin tavoitteiden ja suunnitelmallisuuden puuttuminen, jonka korjaamiseen ensimmäinen kehitysehdotus suunnattiin. Tavoitteiden selkeyttämisen jälkeen yritys voi hyödyntää Facebookia entistä monipuolisemmin. Toinen kehitysehdotus tarjoaa esimerkin erilaisten sovellusten hyödyntämiseen yrityksessä.