Urheiluseurojen sosiaalisen median markkinointi ja vuorovaikutus
Sikiö, Joona (2023)
Sikiö, Joona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212604
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli urheiluseurojen sosiaalisen median markkinointi ja vuorovaikutus. Työhön valittiin tarkasteltavaksi viisi jääkiekon SM-liigan joukkuetta ja tavoitteena oli tutkia näiden joukkueiden sosiaalisen median käyttäytymistä sekä sen vaikutusta ottelutapahtumien yleisömääriin, fanituotemyyntiin sekä kannattaja- ja someseuraajamääriin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tärkeimpiä tutkimukseen liittyviä aiheita, kuten urheilumarkkinointia, sosiaalisen median markkinointia sekä vuorovaikutusta ja yleisön sitouttamista. Tämän jälkeen siirryttiin menetelmäkuvaukseen ja itse tutkimukseen. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena työnä ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus, tarkemmin määriteltynä tekstianalyysi. Aineistona toimivat tarkasteltavien joukkueiden Instagram-kanavat sekä lisäksi joukkueiden mediavastaaville lähetetyn kyselyn vastaukset.
Työn tuloksista voidaan päätellä, että joukkueiden sosiaalisen median markkinoinnilla ja vuorovaikutuksella on vaikutusta yleisö- ja seuraajamääriin. Fanituotemyynnistä ei voida varmasti näin sanoa, koska tarkkoja lukuja myynnistä ei saatu. Jatkotutkimuskohteena olisikin hyvä selvittää sosiaalisen median markkinoinnin vaikutusta pelkästään fanituotemyyntiin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tärkeimpiä tutkimukseen liittyviä aiheita, kuten urheilumarkkinointia, sosiaalisen median markkinointia sekä vuorovaikutusta ja yleisön sitouttamista. Tämän jälkeen siirryttiin menetelmäkuvaukseen ja itse tutkimukseen. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena työnä ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus, tarkemmin määriteltynä tekstianalyysi. Aineistona toimivat tarkasteltavien joukkueiden Instagram-kanavat sekä lisäksi joukkueiden mediavastaaville lähetetyn kyselyn vastaukset.
Työn tuloksista voidaan päätellä, että joukkueiden sosiaalisen median markkinoinnilla ja vuorovaikutuksella on vaikutusta yleisö- ja seuraajamääriin. Fanituotemyynnistä ei voida varmasti näin sanoa, koska tarkkoja lukuja myynnistä ei saatu. Jatkotutkimuskohteena olisikin hyvä selvittää sosiaalisen median markkinoinnin vaikutusta pelkästään fanituotemyyntiin.