Nuoret aikuiset kuluttajina sosiaalisessa mediassa
Karasar, Rami; Hynninen, Vesa (2014)
Karasar, Rami
Hynninen, Vesa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411788
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia 21–30-vuotiaiden nuorten aikuisten kuluttajakäyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli saada mahdollisimman laaja kuva siitä, miten nuoret aikuiset hyödyntävät eri yritysten sosiaalisen median kanavia ja mitä odotuksia heillä on koskien sosiaalisen median vuorovaikutusta yritysten kanssa. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi digitaaliseen markkinointiin erikoistunut mediatoimisto Kurio Oy ja toimeksianto kuului “Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus” hankkeeseen, jonka Kurio Oy toteutti yhdessä Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran yksikön kanssa keväällä 2014.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin aluksi asiakkuuksien hallintaa ja johtamista asiakkuuksien hallinnan teorian kautta. Sen jälkeen sitä sovellettiin sosiaalisen median asiakashallintaan. Tärkeimpinä asioina opinnäytetyöhön liittyen tarkasteltiin asiakkuuksien rakentamista ja niiden ylläpitämistä. Tarkasteluun otettiin myös asiakkuuksien menettäminen. Opinnäytetyön teoriaan kuuluivat myös asiakkaiden arvot ja motivaatioteoria.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina keväällä 2014. Tutkimustulokset analysoitiin teemoittain ja tuloksista eroteltiin yhtäläisyydet ja poikkeavuudet.
Tutkimuksen tuloksissa oli paljon yhtäläisyyksiä ja tuloksista selvisi, että nuorille aikuisille arvot ovat todella tärkeitä ja ne vaikuttavat paljon nuoren aikuisen kuluttajakäyttäytymiseen. Nuoret aikuiset ovat myös kohtuullisen vaativa kuluttajaryhmä ja he suosivat sisältöä, joka koskettaa heitä jollain tavalla. Tuloksista kävi myös ilmi, että nuoret aikuiset eivät ole tällä hetkellä täysin tyytyväisiä suomalaisten yritysten sosiaalisen median viestintään ja siksi kansainvälisten yritysten tuottama sisältö kiinnostaa heitä enemmän. Tulevaisuudelta odotetaan paljon ja nuoret aikuiset haluavat olla aktiivisesti mukana kehittämässä suomalaisten yritysten sosiaalisen median viestintää kuluttajaystävällisemmäksi.
Tämän opinnäytetyön tutkimustuloksia voidaan hyödyntää edelleen “Kuluttajakäyttäytymisen Digitaalisuus” hankkeen jatkotutkimuksissa. Kurio Oy saa tulosten pohjalta ajankohtaista tietoa nuorten aikuisten kuluttajakäyttäytymisestä ja asenteista suomalaisten yritysten sosiaalisen median käyttöä kohtaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin aluksi asiakkuuksien hallintaa ja johtamista asiakkuuksien hallinnan teorian kautta. Sen jälkeen sitä sovellettiin sosiaalisen median asiakashallintaan. Tärkeimpinä asioina opinnäytetyöhön liittyen tarkasteltiin asiakkuuksien rakentamista ja niiden ylläpitämistä. Tarkasteluun otettiin myös asiakkuuksien menettäminen. Opinnäytetyön teoriaan kuuluivat myös asiakkaiden arvot ja motivaatioteoria.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina keväällä 2014. Tutkimustulokset analysoitiin teemoittain ja tuloksista eroteltiin yhtäläisyydet ja poikkeavuudet.
Tutkimuksen tuloksissa oli paljon yhtäläisyyksiä ja tuloksista selvisi, että nuorille aikuisille arvot ovat todella tärkeitä ja ne vaikuttavat paljon nuoren aikuisen kuluttajakäyttäytymiseen. Nuoret aikuiset ovat myös kohtuullisen vaativa kuluttajaryhmä ja he suosivat sisältöä, joka koskettaa heitä jollain tavalla. Tuloksista kävi myös ilmi, että nuoret aikuiset eivät ole tällä hetkellä täysin tyytyväisiä suomalaisten yritysten sosiaalisen median viestintään ja siksi kansainvälisten yritysten tuottama sisältö kiinnostaa heitä enemmän. Tulevaisuudelta odotetaan paljon ja nuoret aikuiset haluavat olla aktiivisesti mukana kehittämässä suomalaisten yritysten sosiaalisen median viestintää kuluttajaystävällisemmäksi.
Tämän opinnäytetyön tutkimustuloksia voidaan hyödyntää edelleen “Kuluttajakäyttäytymisen Digitaalisuus” hankkeen jatkotutkimuksissa. Kurio Oy saa tulosten pohjalta ajankohtaista tietoa nuorten aikuisten kuluttajakäyttäytymisestä ja asenteista suomalaisten yritysten sosiaalisen median käyttöä kohtaan.