Maksetun mainonnan hyödyntäminen jalkapalloseurassa
Savolainen, Mikael (2023)
Savolainen, Mikael
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212648
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää se, miten sosiaalisen median maksetut mai-noskampanjat voivat vaikuttaa jalkapalloseuran jäsenmäärään. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimii Itä-Vantaalainen Koivukylän Palloseura. Kehittämistehtävänantona tälle opinnäytetyölle oli selvittää se, että kuinka paljon jäseniä Koivukylän Palloseura on saanut viiden eri sosiaalisessa mediassa tehdyn maksetun mainoskampanjan aikana, jotka on tehty syksyn 2022 ja talven 2023 aikana. Ennen tätä tutkimusta maksettuja mainoskampanjoita oli myös tehty, mutta niiden tuloksellisuutta ei ollut mitattu millään tavalla. Tehtävä rajattiin käsittelemään vain maksettuja mainoksia, joten kaikki muut sosiaalisen median julkaisut tutkimusajalta rajattiin pois. Tutkimuksessa hyödynnettiin Facebook analytiikkaa ja sieltä saatavaa dataa.
Teoreettisena viitekehyksenä tässä opinnäytetyössä käydään läpi markkinointia, sen tavoitteita, kilpailukeinoja ja markkinointimixiä, sekä sosiaalisen median markkinointia etenkin Facebookissa niin orgaanisesti kuin myös maksullisesti. Lopulliseen tutkimustulokseen pääsemistä varten tässä opinnäytetyössä on tehty kvantitatiivinen tutkimuskysely. Kvantitatiivinen tutkimus valikoitui tutkimusmenetelmäksi siksi, koska tässä tutkimuksessa suuresta joukosta tuli selvittää ne henkilöt, jotka olivat liittyneet seuraan maksettujen mainosten kautta. Tässä opinnäytetyössä on esitetty toteutetun tutkimuskyselyn tulokset diagrammeja apuna käyttäen ja jokaisen kysymyksen vastaukset on myös huolella avattu sanallisesti. Opinnäytetyön lopussa tutkimustuloksia on analysoitu huolellisesti ja mietitty omaa oppimista työtä tehdessä ja listattu jatkotoimenpiteitä Koivukylän Palloseuran tulevaisuudessa tapahtuvaa sosiaalisen me-dian markkinointia varten.
Tämän opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin siltä osin, että onnistuin saamaan kaikista kyselyyn vastanneista henkilöistä sen määrän, joka on liittynyt seuran jäseneksi sosiaalisen median maksetun mainonnan kautta. Maksullisilla some mainoksilla on saatu lisää jäseniä seuraan, mutta tarkkaa määrää tätä kautta seuraan liittyneistä henkilöistä on mahdotonta määrittää, sillä kyselyyn vastasi vain noin 30 % kaikista niistä henkilöistä, joille se lähetettiin. Tulevaisuudessa vastaavanlaisten kyselyiden tekemistä tullaan jatkamaan.
Teoreettisena viitekehyksenä tässä opinnäytetyössä käydään läpi markkinointia, sen tavoitteita, kilpailukeinoja ja markkinointimixiä, sekä sosiaalisen median markkinointia etenkin Facebookissa niin orgaanisesti kuin myös maksullisesti. Lopulliseen tutkimustulokseen pääsemistä varten tässä opinnäytetyössä on tehty kvantitatiivinen tutkimuskysely. Kvantitatiivinen tutkimus valikoitui tutkimusmenetelmäksi siksi, koska tässä tutkimuksessa suuresta joukosta tuli selvittää ne henkilöt, jotka olivat liittyneet seuraan maksettujen mainosten kautta. Tässä opinnäytetyössä on esitetty toteutetun tutkimuskyselyn tulokset diagrammeja apuna käyttäen ja jokaisen kysymyksen vastaukset on myös huolella avattu sanallisesti. Opinnäytetyön lopussa tutkimustuloksia on analysoitu huolellisesti ja mietitty omaa oppimista työtä tehdessä ja listattu jatkotoimenpiteitä Koivukylän Palloseuran tulevaisuudessa tapahtuvaa sosiaalisen me-dian markkinointia varten.
Tämän opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin siltä osin, että onnistuin saamaan kaikista kyselyyn vastanneista henkilöistä sen määrän, joka on liittynyt seuran jäseneksi sosiaalisen median maksetun mainonnan kautta. Maksullisilla some mainoksilla on saatu lisää jäseniä seuraan, mutta tarkkaa määrää tätä kautta seuraan liittyneistä henkilöistä on mahdotonta määrittää, sillä kyselyyn vastasi vain noin 30 % kaikista niistä henkilöistä, joille se lähetettiin. Tulevaisuudessa vastaavanlaisten kyselyiden tekemistä tullaan jatkamaan.