Vaikuta visuaalisesti : visuaalinen ilme asiantuntijayrittäjälle digitaaliset alustat huomioiden
Koukkula, Tuija (2023)
Koukkula, Tuija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112359
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on asiantuntijayrittäjän yrityksen visuaalisen ilmeen suunnittelu tilanteessa, jossa yrityksen yritysmuoto vaihtuu ay:stä oy:ksi. Suunnittelun lähtökohtana on huomioida ensisijaisesti digitaalinen toimintaympäristö.
Yritysilmeen tavoitteena on paitsi vaikuttaa ja vakuuttaa uusi kohderyhmä, myös mahdollistaa yrittäjän ja yrityksen brändien erottaminen toisistaan.
Taustoituksessa tutustutaan siihen miten brändi syntyy ja minkälaisin keinoin sitä voidaan rakentaa, minkälaisia vaikutuksia yritystoiminnalle ja mitä haasteita liittyy asiantuntijan henkilöbrändin rakentamiseeen sosiaalisessa mediassa sekä perehdytään lyhyesti visuaalisuuden avulla vaikuttamiseen.
Prosessiosuudessa toteutettiin Onnistus Oy:lle visuaalinen ilme. Prosessin alussa tutustutaan brändiin, kohderyhmään ja kilpailijoihin. Prosessikuvauksessa peilataan Onnistuksen visuaalisen ilmeen elementtejä yleisesti brändi-ilmeen elementteihin ja etsitään keinoja erottautumiseen ja halutun viestin kirkastamiseen.
Lopputuloksena syntyi Onnistus Oy:n visuaalinen ilme, graafinen ohjeistus sekä sisältö- ja markkinointimateriaaleja pääasiassa sosiaaliseen mediaan.
Yritysilmeen tavoitteena on paitsi vaikuttaa ja vakuuttaa uusi kohderyhmä, myös mahdollistaa yrittäjän ja yrityksen brändien erottaminen toisistaan.
Taustoituksessa tutustutaan siihen miten brändi syntyy ja minkälaisin keinoin sitä voidaan rakentaa, minkälaisia vaikutuksia yritystoiminnalle ja mitä haasteita liittyy asiantuntijan henkilöbrändin rakentamiseeen sosiaalisessa mediassa sekä perehdytään lyhyesti visuaalisuuden avulla vaikuttamiseen.
Prosessiosuudessa toteutettiin Onnistus Oy:lle visuaalinen ilme. Prosessin alussa tutustutaan brändiin, kohderyhmään ja kilpailijoihin. Prosessikuvauksessa peilataan Onnistuksen visuaalisen ilmeen elementtejä yleisesti brändi-ilmeen elementteihin ja etsitään keinoja erottautumiseen ja halutun viestin kirkastamiseen.
Lopputuloksena syntyi Onnistus Oy:n visuaalinen ilme, graafinen ohjeistus sekä sisältö- ja markkinointimateriaaleja pääasiassa sosiaaliseen mediaan.