Suorakytkentävaihteisto
Mertanen, Jarkko (2009)
Mertanen, Jarkko
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003052767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003052767
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin AKE-GEARS Oy:n toimeksiantona. Tehtävänä oli suunnitella viisivaihteinen suorakytkentävaihteisto
ja toteuttaa suunnittelun tulos konkreettiseksi tuotteeksi. Työn onnistuessa vaihteisto voitaisiin
lisätä yrityksen tuotantoon. Työ tehtiin asiakkaalle, joka halusi etuvetoiseen ralliautoonsa suorakytkentävaihteiston.
Suorakytkentävaihteiston käyttö on yleistä kilpa-autojen tehonsiirrossa. Sen tarkoituksena on nopeuttaa vaihteen
vaihtamista, koska kytkintä ei tarvitse kuin liikkeelle lähdettäessä. Sitä kautta haetaan nopeutta kilpailusuoritukseen.
Suunnittelu toteutettiin yritykseltä saatujen rajoitusten mukaisesti. Suunnittelun tarkoituksena oli hyödyntää alkuperäiset
siirtovivustot. Tuotteen suunnittelussa tuli käyttää jo valmiita yrityksen käytössä olevia työkaluja ja laitteita.
Suunnittelu lähti liikkeelle asiakkaalta tulleen vakiovaihteiston purkamisella ja tutkimisella. Hammaspyörien ja
akseleiden mittaamisessa hyödynnettiin erilaisia mittavälineitä ja laitteita. Kun kaikkien kappaleiden piirtämiset ja
mitoitukset oli saatu suoritettua, alkoi konkreettisen tuotteen valmistaminen. Tuote valmistettiin käyttämällä yrityksen
työstökoneita ja laitteita. Valmistuksen jälkeen kappaleet lähetettiin lämpökäsittelyyn, jonka jälkeen koneistettiin
laakeripinnat todelliseen mittaan. Kaiken tämän jälkeen tuote oli valmis kokoamista varten ja lähettämistä
asiakkaalle.
Toteutettu suorakytkentävaihteisto toimi kokoamisvaiheen yhteydessä tehtyjen muutosten jälkeen suunnitellulla
tavalla. Vaihteisto on toimitettu tilaajalle testattavaksi ja lopulliseen käyttöön.
ja toteuttaa suunnittelun tulos konkreettiseksi tuotteeksi. Työn onnistuessa vaihteisto voitaisiin
lisätä yrityksen tuotantoon. Työ tehtiin asiakkaalle, joka halusi etuvetoiseen ralliautoonsa suorakytkentävaihteiston.
Suorakytkentävaihteiston käyttö on yleistä kilpa-autojen tehonsiirrossa. Sen tarkoituksena on nopeuttaa vaihteen
vaihtamista, koska kytkintä ei tarvitse kuin liikkeelle lähdettäessä. Sitä kautta haetaan nopeutta kilpailusuoritukseen.
Suunnittelu toteutettiin yritykseltä saatujen rajoitusten mukaisesti. Suunnittelun tarkoituksena oli hyödyntää alkuperäiset
siirtovivustot. Tuotteen suunnittelussa tuli käyttää jo valmiita yrityksen käytössä olevia työkaluja ja laitteita.
Suunnittelu lähti liikkeelle asiakkaalta tulleen vakiovaihteiston purkamisella ja tutkimisella. Hammaspyörien ja
akseleiden mittaamisessa hyödynnettiin erilaisia mittavälineitä ja laitteita. Kun kaikkien kappaleiden piirtämiset ja
mitoitukset oli saatu suoritettua, alkoi konkreettisen tuotteen valmistaminen. Tuote valmistettiin käyttämällä yrityksen
työstökoneita ja laitteita. Valmistuksen jälkeen kappaleet lähetettiin lämpökäsittelyyn, jonka jälkeen koneistettiin
laakeripinnat todelliseen mittaan. Kaiken tämän jälkeen tuote oli valmis kokoamista varten ja lähettämistä
asiakkaalle.
Toteutettu suorakytkentävaihteisto toimi kokoamisvaiheen yhteydessä tehtyjen muutosten jälkeen suunnitellulla
tavalla. Vaihteisto on toimitettu tilaajalle testattavaksi ja lopulliseen käyttöön.