Asiakaskannattavuuden kehittäminen tilitoimistossa
Kärkinen, Anna; Mononen, Niina (2023)
Kärkinen, Anna
Mononen, Niina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313036
Tiivistelmä
Tilitoimistojen asiakaskannattavuutta on tutkittu vähän viime vuosina, mikä tekee tutkimuksen aiheesta merkittävän koko tilitoimistoalalle. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat tilitoimiston asiakaskannattavuuteen. Tavoitteena oli löytää toimeksiantajaorganisaatiolle kehitysideoita asiakaskannattavuuden parantamiseksi. Asiakaskannattavuuteen perehtyminen mahdollistaa tehokkaamman resurssien hallinnan, paremman asiakaspalvelun ja hinnoittelun sekä liiketoiminnan kehittämisen, mikä auttaa organisaatiota parantamaan liiketoiminnan kannattavuutta ja kilpailukykyä.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa on laaja tietoperusta, jossa hyödynnettiin kattavasti kansainvälistä aineistoa. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyitä, haastatteluja, havainnointia sekä organisaation laskutus- ja työajanseurantaraportteja, minkä avulla keräsimme monipuolisesti tietoa toimeksiantajan asiakkuuksista. Kyselyt ja haastattelut toteutettiin sekä toimeksiantajan asiakkaille että työntekijöille, jotta saatiin mahdollisimman laaja näkemys tutkittavasta aiheesta.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajalle pystyttiin antamaan konkreettisia kehitysehdotuksia, ja opinnäytetyön tulokset auttavat myös muita tilitoimistoja ymmärtämään paremmin asiakaskannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä ja sitä, miten asiakaskannattavuutta voidaan parantaa. Tuloksista selvisi, että keskeisimmät tilitoimiston asiakaskannattavuuteen vaikuttavat tekijät ovat asiakkuuksien johtaminen, palveluiden laajuus ja hinnoittelu.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa on laaja tietoperusta, jossa hyödynnettiin kattavasti kansainvälistä aineistoa. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyitä, haastatteluja, havainnointia sekä organisaation laskutus- ja työajanseurantaraportteja, minkä avulla keräsimme monipuolisesti tietoa toimeksiantajan asiakkuuksista. Kyselyt ja haastattelut toteutettiin sekä toimeksiantajan asiakkaille että työntekijöille, jotta saatiin mahdollisimman laaja näkemys tutkittavasta aiheesta.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajalle pystyttiin antamaan konkreettisia kehitysehdotuksia, ja opinnäytetyön tulokset auttavat myös muita tilitoimistoja ymmärtämään paremmin asiakaskannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä ja sitä, miten asiakaskannattavuutta voidaan parantaa. Tuloksista selvisi, että keskeisimmät tilitoimiston asiakaskannattavuuteen vaikuttavat tekijät ovat asiakkuuksien johtaminen, palveluiden laajuus ja hinnoittelu.