Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mikroyritysasiakkaiden asiakaspysyvyyden kehittäminen – Case Yritys X

Lampinen, Anna (2014)

 
Avaa tiedosto
ONT_Lampinen_Anna.pdf (1.162Mt)
Lataukset: 


Lampinen, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402262671
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin finanssialalla toimivalle caseyritykselle. Työn tavoitteena oli tutkia mikroyritysasiakkaiden (alle 10 työntekijän yritysasiakas) poistuman syitä ja tehdä tulosten pohjalta ehdotus asiakaspysyvyyden vahvistamiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa teorian ja tutkimuksen avulla caseyritykselle kokonaisvaltainen kuva asiakaspysyvyyteen vaikuttavista tekijöistä.

Opinnäytetyön ytimen muodosti asiakaspysyvyys, joka toimi pääteemana läpi koko opinnäytetyön. Työn tietopohja rakentui vahvasti myös asiakkuudenhallinnan ja asiakassuhteen päättymiseen liittyvien teemojen ympärille.

Tutkimuksen aineistoina käytettiin caseyrityksen 15.10.2012 – 6.5.2013 teettämiä yritys- ja yrittäjäasiakkaiden poistumakyselyitä, joita opinnäytetyössä tutkittiin uudelleen. Tutkimus rajattiin koskemaan pelkästään mikroyritysasiakkaita, jotka olivat vaihtaneet palveluntarjoajaa ja siirtäneet kaikki tuotteensa kilpailijalle. Caseyritykseltä saadut tutkimusaineistot muokattiin opinnäytetyöhön sopivaksi tilasto-ohjelmaa ja muutamaa eri kvantitatiiviseen tutkimukseen soveltuvaa analyysimenetelmää käyttäen – avoimet kysymykset koodattiin ja luokiteltiin sekä osa kysymyksistä ristiintaulukoitiin mahdollisten riippuvuussuhteiden selvittämiseksi. Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui 172 havaintoyksiköstä.

Saadut tulokset osoittivat, että lähteneet mikroyritysasiakkaat eivät olleet tyytyväisiä caseyrityksen toimintaan. Lisäksi lähes puolet tutkimukseen osallistuneista mikroyritysasiakkaista oli jäänyt vaille palveluntarjoajan yhteydenottoa kuluneen vuoden aikana. Tuloksista kävi myös ilmi, että mikroyritysasiakkailla oli erilaiset motiivit palveluntarjoajan vaihtoon eri elinkaaren vaiheissa, vaikka toisen yhtiön aktiivisuus ja heidän lupaamansa halvempi hinta osoittautuivatkin tärkeimmiksi syiksi mikroyritysasiakkaiden poistumaan.

Työn johtopäätöksinä esiteltiin, että caseyrityksen tulisi olla säännöllisesti yhteydessä mikroyritysasiakkaisiinsa, sillä muuten aktiivinen kilpailija nappaa asiakkaat itselleen. Lisäksi caseyrityksen tulisi ottaa asiakkuuden hoidossa vahvemmin huomioon mikroyritysasiakkaan tarpeet eri elinkaaren vaiheissa. Näin ollen palvelu ja sitä kautta mikroyritysasiakkaiden tyytyväisyys parantuisi, jolloin toisen yrityksen aktiivisuus ja tarjoamat hinnanalennukset uudelle asiakkaalle eivät välttämättä houkuttelisi mikroyritysasiakasta vaihtamaan palveluntarjoajaansa.

Tulosten pohjalta rakennettiin caseyritykselle toimintamalliehdotus, joka pohjautui elinkaariajatteluun. Oikein kohdistetuilla palvelumalleilla ja markkinointiviestinnällä caseyritys pystyisi kohdentamaan toimenpiteensä ja viestintänsä oikein sekä kehittämään mikroyritysasiakkaiden asiakaspysyvyyttä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste