Markkinointisuunnitelma : TH Concept Oy
Koivunen, Julia (2023)
Koivunen, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313470
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda markkinointisuunnitelma yritykselle TH-Concept Oy. Toimeksiantajayritys on Lempäälän Ideaparkiin vuonna 2008 perustettu vaatteiden yleisvähittäiskauppa. Yrityksellä oli suomalainen verkkokauppa, joka perustettiin kevään 2020 poikkeuksellisten aikojen takia. Verkkokauppa lopetettiin vuonna 2021 kannattamattomuuden vuoksi, mutta yrityksen toiminta jatkuu edelleen kivijalkamyymälässä. Yrityksellä on olemassa oma kanta-asiakasjärjestelmä sekä se pyrkii toimimaan sosiaalisessa mediassa monipuolisesti ja aktiivisesti. Henkilökohtainen asiakaspalvelu ja tuotetietoisuus ovat keskeisessä roolissa erilaisissa myyntitilanteissa. Naisten- ja miesten vaatteiden lisäksi valikoimaan kuuluvat myös jalkineet, korut, hajusteet ja laukut.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään markkinointia ja sen suunnitteluprosessia. Työn empiirisessä osiossa on teoriaosiossa käsiteltyjen asioiden pohjalta laadittu markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyönä laaditun markkinointisuunnitelman tarkoituksena oli olla kattava ja selkeä kokonaisuus kohdeyritykselle. Kohdeyritykselle on aikaisemmin laadittu opinnäytetyö, jonka aiheena oli tuottaa toimeksiantajalle vaikuttajamarkkinoinnin suunnitelma. Sen sijaan tämä opinnäytetyö on kokonaisvaltaisempi markkinointisuunnitelma, jonka avulla yritys voisi kehittää markkinointia tulevaisuudessa. Markkinointisuunnitelman avulla yritys pystyy kehittämään, ylläpitämään ja seuraamaan markkinointiaan.
Markkinointisuunnitelmassa pohditaan, miten markkinointia toteutetaan nyt, mitä parannettavaa markkinoinnissa on sekä mitä uusia markkinoinnin keinoja yritys voisi hyödyntää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään markkinointia ja sen suunnitteluprosessia. Työn empiirisessä osiossa on teoriaosiossa käsiteltyjen asioiden pohjalta laadittu markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyönä laaditun markkinointisuunnitelman tarkoituksena oli olla kattava ja selkeä kokonaisuus kohdeyritykselle. Kohdeyritykselle on aikaisemmin laadittu opinnäytetyö, jonka aiheena oli tuottaa toimeksiantajalle vaikuttajamarkkinoinnin suunnitelma. Sen sijaan tämä opinnäytetyö on kokonaisvaltaisempi markkinointisuunnitelma, jonka avulla yritys voisi kehittää markkinointia tulevaisuudessa. Markkinointisuunnitelman avulla yritys pystyy kehittämään, ylläpitämään ja seuraamaan markkinointiaan.
Markkinointisuunnitelmassa pohditaan, miten markkinointia toteutetaan nyt, mitä parannettavaa markkinoinnissa on sekä mitä uusia markkinoinnin keinoja yritys voisi hyödyntää tulevaisuudessa.