Kiertotalouden keinoin kohti ekologisempaa lemmikkieläinalaa
Vänttinen, Nina (2023)
Vänttinen, Nina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212924
Tiivistelmä
Taistelussa ilmastonmuutosta vastaan, pyritään EU:ssa parhaillaan vähentämään hiilipäästöjä. Suomi on asettanut tavoitteekseen olla hiilineutraali valtio vuoteen 2035 mennessä. Keskeisessä rolissa tavoitteiden saavuttamiseksi on luonnonvarojen ylikulutuksen vähentäminen kiertotalouden keinoin. Kiertotaloutta tukevia liiketoimintamalleja on viisi. Kaikilla toimialoilla tulee arvoida erikseen niistä parhaiten alalle sopivat, ennen niiden käyttöönottoa.
Lemmikeille suunnattuja tarvikkeita on tarjolla valtava määrä. Ekologisten tuotteiden tai palvelujen tarjonta on kuitenkin toistaiseksi hyvin vähäistä. Lemmikkieläinala on vielä selvästi vihreän siirtymän alkutaipaleella. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää mitä ekologisia tuotteita ja palveluja lemmikkieläinalalla on tarjolla ja mitä toimenpiteitä alan ekologisuuden lisäämiseen on suunnitteilla. Lisäksi pyritään selvittämään kuluttajien näkemys alan ympäristökuormittavuudesta sekä mitä ekologisia tuotteita ja palveluja kuluttajat ovat kiinnostuneita käyttämään. Opinnäyteyön tarkoitus on arvioida alalle sopivimmat kiertotalouden liiketoimintamallit ja antaa kehitysehdotuksia, joiden avulla alan toimintaa voidaan kehittää ekologisemmaksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kestävän liiketoiminnan konsultointiyritys Gaia Consultingin konsultointitoiminnan tukena.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään kestävän kehityksen kautta kiertotalouteen ja sen liiketoimintamalleihin, kuluttajakäyttäytymiseen ja sen kestävyyteen sekä nuorten tärkeään rooliin ympäristöasioiden eteenpäin viemisessä. Lisäksi teoriaosuudessa tutustutaan EU:n vihreän kehityksen ohjelmaan ja Suomen kiertotaloustavoitteisiin sekä lyhyesti lineaaritalouteen, megatrendeihin, EU:n tekstiilistrategiaan ja suomalaisten kotitalouksien kulutukseen ja hiilijalanjälkeen.
Haastattelujen mukaan osa alan yrityksistä oli jo tehnyt suunnitelmia toimintansa ekologisuuden lisäämiseksi. Tulosten perusteella selvisi myös kuluttajilta löytyvän kiinnostusta ekologisiin tuotteisiin ja palveluihin. Opinnäytetyön tulosten pohjalta todettiin kaikkien kiertotalouden liiketoimintamallien tukevan alan kestävää kehitystä ja kasvua. Erityisesti kiertotaloutta tukevista toimista kestävä tuotesuunnittelu, uudelleenmyynti ja korjaus, ovat keskeisessä osassa muutosta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää myös muilla vastaavilla kaupan aloilla, kuten lasten- ja vauvatarvikkeiden tai sesonkituotteiden kaupassa.
Lainsäädäntö, taloudelliset ohjauskeinot ja kuluttajien toiveet ohjaavat lemmikkieläinalaa kohti kiertotaloutta. Muutoksen läpiviemisessä tulisi pyrkiä dialogiin yritysten ja kuluttajien välillä, jotta kysyntä ja tuotanto saadaan kohtaamaan. Lisäksi yritysten tulisi hyödyntää jo olemassa olevia asiakassuhteita kiertotalouden jalkauttamisen vauhdittamiseen. Lemmikkieläinalan yrityksillä on hyvät mahdollisuudet kehittää toimintaansa ja alkaa toimia kiertotalouden liiketoimintamallien mukaan, hakemalla muutokseen rahoitusta. Yleisen asenneilmapiirin muutos kiertotaloussuotuisammaksi ja aiheen ympärillä käytävä positiivinen kommunikaatio, ovat merkittäviä tekijöitä muutoksen onnistumisessa.
Asiasanat: kiertotalous, vihreä siirtymä, lemmikkieläinala
Lemmikeille suunnattuja tarvikkeita on tarjolla valtava määrä. Ekologisten tuotteiden tai palvelujen tarjonta on kuitenkin toistaiseksi hyvin vähäistä. Lemmikkieläinala on vielä selvästi vihreän siirtymän alkutaipaleella. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää mitä ekologisia tuotteita ja palveluja lemmikkieläinalalla on tarjolla ja mitä toimenpiteitä alan ekologisuuden lisäämiseen on suunnitteilla. Lisäksi pyritään selvittämään kuluttajien näkemys alan ympäristökuormittavuudesta sekä mitä ekologisia tuotteita ja palveluja kuluttajat ovat kiinnostuneita käyttämään. Opinnäyteyön tarkoitus on arvioida alalle sopivimmat kiertotalouden liiketoimintamallit ja antaa kehitysehdotuksia, joiden avulla alan toimintaa voidaan kehittää ekologisemmaksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kestävän liiketoiminnan konsultointiyritys Gaia Consultingin konsultointitoiminnan tukena.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään kestävän kehityksen kautta kiertotalouteen ja sen liiketoimintamalleihin, kuluttajakäyttäytymiseen ja sen kestävyyteen sekä nuorten tärkeään rooliin ympäristöasioiden eteenpäin viemisessä. Lisäksi teoriaosuudessa tutustutaan EU:n vihreän kehityksen ohjelmaan ja Suomen kiertotaloustavoitteisiin sekä lyhyesti lineaaritalouteen, megatrendeihin, EU:n tekstiilistrategiaan ja suomalaisten kotitalouksien kulutukseen ja hiilijalanjälkeen.
Haastattelujen mukaan osa alan yrityksistä oli jo tehnyt suunnitelmia toimintansa ekologisuuden lisäämiseksi. Tulosten perusteella selvisi myös kuluttajilta löytyvän kiinnostusta ekologisiin tuotteisiin ja palveluihin. Opinnäytetyön tulosten pohjalta todettiin kaikkien kiertotalouden liiketoimintamallien tukevan alan kestävää kehitystä ja kasvua. Erityisesti kiertotaloutta tukevista toimista kestävä tuotesuunnittelu, uudelleenmyynti ja korjaus, ovat keskeisessä osassa muutosta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää myös muilla vastaavilla kaupan aloilla, kuten lasten- ja vauvatarvikkeiden tai sesonkituotteiden kaupassa.
Lainsäädäntö, taloudelliset ohjauskeinot ja kuluttajien toiveet ohjaavat lemmikkieläinalaa kohti kiertotaloutta. Muutoksen läpiviemisessä tulisi pyrkiä dialogiin yritysten ja kuluttajien välillä, jotta kysyntä ja tuotanto saadaan kohtaamaan. Lisäksi yritysten tulisi hyödyntää jo olemassa olevia asiakassuhteita kiertotalouden jalkauttamisen vauhdittamiseen. Lemmikkieläinalan yrityksillä on hyvät mahdollisuudet kehittää toimintaansa ja alkaa toimia kiertotalouden liiketoimintamallien mukaan, hakemalla muutokseen rahoitusta. Yleisen asenneilmapiirin muutos kiertotaloussuotuisammaksi ja aiheen ympärillä käytävä positiivinen kommunikaatio, ovat merkittäviä tekijöitä muutoksen onnistumisessa.
Asiasanat: kiertotalous, vihreä siirtymä, lemmikkieläinala