Sisältöstrategia parturi-kampaamo & kauneushoitola Kaunis Auroralle
Nakkula, Janina (2023)
Nakkula, Janina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313371
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä käytännöllinen ja toimiva sisältöstrategia parturi-kampaamo ja kauneushoitola Kaunis Auroralle. Kaunis Aurora on vuonna 2018 perustettu pieni yritys, jossa ei ole aikaisemmin suunniteltu sisältömarkkinointia eikä tehty sitä säännöllisesti, minkä takia toimeksianto nähtiin tarpeellisena. Sisältöstrategian avulla halutaan lisätä yrityksen tunnettuutta ja myyntiä sekä sitouttaa asiakkaita.
Opinnäytetyö muodostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään sisältömarkkinointia, sisältöstrategiaa ja sen suunnittelua. Teoriaosuudessa hyödynnetään kirjallisuuslähteitä ja verkkolähteitä. Toiminnallisessa osuudessa toteutetaan sisältöstrategia kohdeyritykselle. Sisältöstrategian toteutuksessa hyödynnetään teorian lisäksi yrittäjän haastattelua, havainnointia ja kilpailija-analyysiä.
Opinnäytetyön tuloksena on hyödyllinen ja toimiva sisältöstrategia kohdeyritykselle. Sisältöstrategiassa analysoidaan yrityksen nykytilannetta, määritellään sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja niiden mittarit, sekä luodaan asiakaspersoonat ja niiden ostopolut. Sisältöstrategiassa määritellään brändin tyyli ja muut tekijät, jotka tekevät sisällöstä yhtenäisen. Sisältöstrategiassa annetaan konkreettisia sisältöideoita ja valitaan kanavat, joissa sisältöä jaetaan. Sisältömarkkinoinnin prosessin hallintaan annetaan myös ideoita. Sisältöstrategia sisältää julkaisukalenterin, jota yritys voi toteuttaa vuonna 2023. Julkaisukalenteria voi hyödyntää myös seuraavan vuoden sisältömarkkinoinnin suunnittelussa.
Opinnäytetyö muodostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään sisältömarkkinointia, sisältöstrategiaa ja sen suunnittelua. Teoriaosuudessa hyödynnetään kirjallisuuslähteitä ja verkkolähteitä. Toiminnallisessa osuudessa toteutetaan sisältöstrategia kohdeyritykselle. Sisältöstrategian toteutuksessa hyödynnetään teorian lisäksi yrittäjän haastattelua, havainnointia ja kilpailija-analyysiä.
Opinnäytetyön tuloksena on hyödyllinen ja toimiva sisältöstrategia kohdeyritykselle. Sisältöstrategiassa analysoidaan yrityksen nykytilannetta, määritellään sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja niiden mittarit, sekä luodaan asiakaspersoonat ja niiden ostopolut. Sisältöstrategiassa määritellään brändin tyyli ja muut tekijät, jotka tekevät sisällöstä yhtenäisen. Sisältöstrategiassa annetaan konkreettisia sisältöideoita ja valitaan kanavat, joissa sisältöä jaetaan. Sisältömarkkinoinnin prosessin hallintaan annetaan myös ideoita. Sisältöstrategia sisältää julkaisukalenterin, jota yritys voi toteuttaa vuonna 2023. Julkaisukalenteria voi hyödyntää myös seuraavan vuoden sisältömarkkinoinnin suunnittelussa.