Perehdytyksen ja sisäisen viestinnän kehittäminen vapaa-ajan osastolla - Case K-citymarket
Mäkeläinen, Sanni (2014)
Mäkeläinen, Sanni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066083
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli löytää kehitysideoita perehdytykseen sekä sisäiseen viestintään ja siihen kuinka niistä saataisiin yhtenäinen, tehokas kokonaisuus yhdessä pääkaupunkiseudun K-citymarketin vapaa-ajan osastolla.
Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi K-citymarket, joka on osa Keskoa. Kesko on kaupan alan pörssiyhtiö, joka toimii ruoka-, käyttötavara-, rauta- sekä auto- ja konekaupassa. Ketjuun kuuluu yhteensä noin 2 000 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä.
Työn teoriaosuus pohjautuu perehdyttämiseen sekä sisäisen viestinnän kirjallisuuteen. Teoriaosuuden jälkeen tulee tutkimusosio. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelumenetelmää. Opinnäytetyön tutkimusongelma asetettiin kysymysten muotoon, jotka olivat seuraavat: "Miten kehitetään sisäistä viestintää perehdytyksen kautta?", "Miten perehdytyksestä saadaan kaikki mahdollinen hyöty irti?" sekä "Miten perehdytys on tehokasta ja toimivaa?".
Tutkimustuloksista selvisi, että työntekijät kokivat perehdyttämisen kokonaisuudessaan sujuneen hyvin ja että sisäinen viestintä on kattavaa. Kehityskohteina nousi kuitenkin esille perehdyttämisen ajanpuute, jolloin kaikilla myyjillä on erilainen osaamistaso työskennellä vapaa-ajan osastolla.
Kehitysideana osastolle olisi hyvä kehittää järjestelmä, jolla seurataan osaston omien työntekijöiden sekä kassaosaston työntekijöiden osaamistasoa, jotta myyjiä voidaan kouluttaa asiakaspalvelun parantamiseksi. Tällä pystyttäisiin varmistamaan jokaisen myyjän henkilökohtainen tieto-taito.
Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi K-citymarket, joka on osa Keskoa. Kesko on kaupan alan pörssiyhtiö, joka toimii ruoka-, käyttötavara-, rauta- sekä auto- ja konekaupassa. Ketjuun kuuluu yhteensä noin 2 000 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä.
Työn teoriaosuus pohjautuu perehdyttämiseen sekä sisäisen viestinnän kirjallisuuteen. Teoriaosuuden jälkeen tulee tutkimusosio. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelumenetelmää. Opinnäytetyön tutkimusongelma asetettiin kysymysten muotoon, jotka olivat seuraavat: "Miten kehitetään sisäistä viestintää perehdytyksen kautta?", "Miten perehdytyksestä saadaan kaikki mahdollinen hyöty irti?" sekä "Miten perehdytys on tehokasta ja toimivaa?".
Tutkimustuloksista selvisi, että työntekijät kokivat perehdyttämisen kokonaisuudessaan sujuneen hyvin ja että sisäinen viestintä on kattavaa. Kehityskohteina nousi kuitenkin esille perehdyttämisen ajanpuute, jolloin kaikilla myyjillä on erilainen osaamistaso työskennellä vapaa-ajan osastolla.
Kehitysideana osastolle olisi hyvä kehittää järjestelmä, jolla seurataan osaston omien työntekijöiden sekä kassaosaston työntekijöiden osaamistasoa, jotta myyjiä voidaan kouluttaa asiakaspalvelun parantamiseksi. Tällä pystyttäisiin varmistamaan jokaisen myyjän henkilökohtainen tieto-taito.