Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

MyKonTiki-palvelun markkinointiviestin luominen

Kuitunen, Mari (2014)

 
Avaa tiedosto
Kuitunen_Mari.pdf (1.368Mt)
Lataukset: 


Kuitunen, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066112
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Elämysluotain Oy:n uudelle digitaaliselle MyKonTiki-elämyspalvelulle markkinointiviesti. Elämysluotain Oy on vuonna 2012 perustettu start up –yritys, jonka päätoimiala on Internet-pohjaisten uusien liiketoimintamallien kehittäminen, ohjelmistojen kehittäminen sekä myynti ja markkinointi. MyKonTiki on Elämysluotain Oy:n digitaalinen elämyspalvelu, jonka avulla voi hakea alueellisesti ideoita vapaa-aikaan tapahtumista ja aktiviteeteista. Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä markkinointiviestiä oli tarkoitus käyttää tuotteen lanseerausvaiheessa, ja hyödyntää viestiä palvelun markkinoinnin jatkokehittämisen perustana.

Toimeksiantajan toiveesta markkinointiviestin kehittämiseen osallistui pioneerikäyttäjäryhmä. Ryhmään kuuluvien pioneerikäyttäjien tehtävänä oli perehtyä palveluun ja antaa kommentteja koko palvelusta. Näin voitiin saada aikaan asiakaslähtöinen markkinointiviesti. MyKonTiki-palvelulla ei ollut aikaisemmin markkinointiviestiä. Koska palvelu oli uusi, sen idean ymmärtäminen käyttäjille oli haastavaa, markkinointiviestin luomiseen oli olennainen tarve.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui digitaalisesta markkinoinnista, mobiilimarkkinoinnista sekä markkinointiviestistä. Markkinointiviestin luomista lähestyttiin palvelumuotoilua (engl. Service Design) hyödyntäen. Se perustuu asiakkaan näkemyksiin, jotka palvelumuotoilun kautta saadaan yhdistettyä toimivasti yrityksen liiketoiminnan tavoitteisiin. Koska asiakkailla on palvelumuotoilussa keskeinen rooli, menetelmä soveltui myös tähän opinnäytetyöhön hyvin, sillä työn tavoitteena oli luoda asiakkaiden mielipiteiden ja kokemusten mukainen markkinointiviesti. Opinnäytetyöhön valittiin Stefan Moritzin service design –malli, jonka menetelmistä käytettiin luotaimia, teemahaastatteluja, Design drivereita, käsitekarttaa, aivoriihtä sekä tarinallistamista.

Työssä hyödynnettyyn pioneerikäyttäjäryhmään valittiin kahdeksan henkeä, jotka edustivat MyKonTiki-palvelun tavoitekohderyhmää. Koehenkilöt käyttivät palvelua kahden viikon ajan, jonka aikana he tekivät muistiinpanoja kokemuksistaan. Työn tavoitteena ollut markkinointiviesti tehtiin pioneerikäyttäjiltä palvelun koekäytöstä saadusta aineistosta kaikkia yllämainit-tuja menetelmiä hyödyntäen.

Toimeksiantaja piti kehitettyä markkinointiviestiä onnistuneena, ja se tulee käyttöön heti palvelun lanseerauksen yhteydessä sekä tulevissa kampanjoissa. Laadittu markkinointiviesti luotiin työn tekohetkellä MyKonTiki-palvelun oletettuja käyttäjiä edustavaa kohderyhmää ajatellen, joten jatkossa kohderyhmän mahdollisesti muuttuessa markkinointiviestiä täytyy myös päivittää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste