Viinihanojen kulttuuri Suomessa
Lummila, Aleksi (2023)
Lummila, Aleksi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313346
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia viinin hanatarjoilua, ja tehdä tämän pohjalta palvelualojen yrittäjille ja vaikuttajille esite, joka tuo esille hanaviinin etuja lasipulloihin verrattuna. Opinnäytetyö tehdään suomalaiselle keskisuurelle viinin maahantuoja Vindirekt Oy:lle. Viitekehys oli, että viinin paketointi suuriin astioihin kuljetusta ja tarjoilua varten on loogisesti järkevä päätös, ja kestävän kehityksen periaatteita ajavaa, mutta 75 senttilitran lasipullo on silti standardi ja kuluttajien hyväksymä viiniteollisuudessa.
Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluilla, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastattelujen pohjalta tehty analyysi esittää, että kuluttajat eivät ole hanaviinin vastaisia, mutta arkoja lasipulloista siirtymiselle aikaisemmista laatukokemuksista ja asenteista muovia ja suuria säiliöitä vastaan. Tuloksien vertailussa kävi selville, että asiakkaiden vastahakoinen asenne muovia kohtaan hidastaa kehityksen siirtymistä kierrätettävien, hanajärjestelmiin kiinnitettäviin muoviastioihin, ja juoma-alan vaikuttajat ja valmistajat ajavat kehitystä aktiivisesti kohti vaihtoehtoisia pakkaus- ja tarjoilumuotoja, mutta asiakkaille kommunikointi ja olemassa olevien asenteiden muuttaminen on kynnyksenä. Opinnäytetyön rooli Vindirektin jatkosuunnitelmissa ja suurempien viiniastioiden tuomisessa Suomen markkinoille on toiminnan tukeminen.
Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluilla, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastattelujen pohjalta tehty analyysi esittää, että kuluttajat eivät ole hanaviinin vastaisia, mutta arkoja lasipulloista siirtymiselle aikaisemmista laatukokemuksista ja asenteista muovia ja suuria säiliöitä vastaan. Tuloksien vertailussa kävi selville, että asiakkaiden vastahakoinen asenne muovia kohtaan hidastaa kehityksen siirtymistä kierrätettävien, hanajärjestelmiin kiinnitettäviin muoviastioihin, ja juoma-alan vaikuttajat ja valmistajat ajavat kehitystä aktiivisesti kohti vaihtoehtoisia pakkaus- ja tarjoilumuotoja, mutta asiakkaille kommunikointi ja olemassa olevien asenteiden muuttaminen on kynnyksenä. Opinnäytetyön rooli Vindirektin jatkosuunnitelmissa ja suurempien viiniastioiden tuomisessa Suomen markkinoille on toiminnan tukeminen.