Kameran jälkeen : valokuva luovan algoritmin aikana
Palonen, Nikolas (2023)
Palonen, Nikolas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413558
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käydään läpi prosessi, jossa koulutettiin Stable Diffusion-malli. Mallin kouluttamiseen käytettiin valokuvia ja pyrkimys oli luoda malli, joka pystyisi mimikoimaan kirjoittajan valokuvallista tyyliä. Lopullisella mallilla generoiduilla kuvilla käsiteltiin muistoja, pelkoja, toiveita ja unia. Opinnäytetyössä pohditaan myös tekoälyvalokuvan valokuvallisuutta, sekä tekijyyden teemoja. 16 kuvasta koostettiin näyttelykokonaisuus, joka on esillä ’Hajontaluku 23’ näyttelyssä Lahdessa keväällä 2023.
Opinnäytetyön kirjallinen osa on pyrkimys ymmärtää tekoälyä ja sen potentiaalia valokuvaajan näkökulmasta. Opinnäytetyössä käsitellään myös tekoälyn ja tekoälytaiteen historiaa ja pyritään esittelemään merkittävimpiä tapahtumia. Pohdinnassa on myös paradoksi, kuinka valokuva ja sen kulttuurit lisääntyvät enemmän kuin koskaan ennen, vaikka teknisesti valokuvaa korvataan näytöillä, algoritmeilla ja datavirroilla. Tekstissä avataan myös post-Photography käsitettä ja tehdään lyhyt katsaus tekoälyllä generoidun valokuvan tämänhetkiseen kenttään.
Opinnäytetyön kirjallinen osa on pyrkimys ymmärtää tekoälyä ja sen potentiaalia valokuvaajan näkökulmasta. Opinnäytetyössä käsitellään myös tekoälyn ja tekoälytaiteen historiaa ja pyritään esittelemään merkittävimpiä tapahtumia. Pohdinnassa on myös paradoksi, kuinka valokuva ja sen kulttuurit lisääntyvät enemmän kuin koskaan ennen, vaikka teknisesti valokuvaa korvataan näytöillä, algoritmeilla ja datavirroilla. Tekstissä avataan myös post-Photography käsitettä ja tehdään lyhyt katsaus tekoälyllä generoidun valokuvan tämänhetkiseen kenttään.